مرکز یادگیری

ساخت وبلاگ

اورانیوم اقتصادی از طریق تقلیل هالیدهای اورانیوم با خاک فلزات قلیایی تولید می شود. همچنین فلز اورانیوم می تواند از طریق عمل الکترولیز 5KUF یا Uf4 که در CaCl2 و NaCl حل شده است به دست آید. اورانیوم خالص نیز از طریق تجزیه حرارتی هالیدهای اورانیوم حاصل می شود.

اورانیوم

در سال 2001 مالکان راکتورهای هسته ای غیر نظامی آمریکا از این کشور و منابع خارجی 21300 تن اورانیوم خریداری کردند. قیمت پرداخت شده برای هر کیلوگرم اورانیوم حدوداً 26.39 دلار بود که در مقایسه با سال 1998 16% کاهش داشت. در سال 2001 ایالات متحده 1018 تن اورانیوم از 7 عملیات معدنی در غرب رود می سی سی پی تولید کرد.

اورانیوم بیشتر توسط فرانسوی ها در کشورهای جهان توزیع شده است. معمولاً کشورهای بزرگتر اورانیوم بیشتری در مقایسه با کشورهای کوچکتر تولید می کنند. چراکه گسترش و توزیع اورانیوم در جهان یک شکل و یکنواخت است. کشور استرالیا ذخایر بسیار زیادی از این عنصر دارد که تقریباً 30% ذخایر دنیا را شامل می شود.

تولید و توزیع

اورانیوم طبیعی از 3 ایزوتوپ U-238, U-235, U-234 تشکیل شده است که U-238 فراوان ترین آن ها (99.3%) می باشد. این سه ایزوتوپ رادیو اکتیو بوده که نیمه عمر آن ها عبارت است از U-235 4.5x109 سال که پایدارترین آن ها می باشد. U-235 7x108 سال و U234 2.5x105 سال.

ایزوتوپ های اورانیوم می توانند از هم جدا شوند تا تمرکز یک ایزوتوپ بر دیگری را افزایش دهند. این فرایند "غنی سازی" نام دارد. وزن U-235 برای غنی شدن باید 0.711 درصد افزایش یابد. اورانیوم 235 برای استفاده در سلاح های هسته ای و نیروگاه های اتمی مناسب تر است . این فرایند مقادیر بسیاری اورانیوم به وجود می آورد که در U-235 تخلیه می شوند و خالص ترین اورانیوم یعنی U238 اورانیوم خالی یا DU نام دارد. اگر ایزوتوپ 235 بخواهد تخلیه شود باید وزنش 0.711 درصد کم شود.

هشدارها

تمام ترکیبات اورانیوم سمی و رادیو اکتیو هستند. سمی بودن این عنصر می تواند کشنده باشد. در مقادیر بسیار کم خاصیت سمی بودن این عنصر به کلیه آسیب می رساند. خواص رادیواکتیوی این عنصر نیز سیستماتیک و نظام بند است. در کل ترکیبات اورانیوم به سختی جذب روده و ریه می شوند و خطرات رادیولوژیکی آن باقی می ماند. فلز خالص اورانیوم نیز خطر آتش سوزی به همراه دارد.

فرد ممکن است با تنفس غبار اورانیوم در هوا یا خوردن و آشامیدن آب و غذا در معرض این عنصر قرار بگیرد. البته بیشتر این عمل از طریق خوردن آب و غذا صورت می گیرد. جذب روزانه اورانیوم در غذا 0.07 تا 1.1 میکروگرم می باشد. مقدار اورانیوم در هوا معمولاً بسیار ناچیز است. افرادی که در کنار تاسیسات هسته ای دولت و یا معادن استخراج اورانیوم زندگی می کنند بیشتر در معرض این عنصر قرار می گیرند.

اورانیوم

اورانیوم ممکن است که از طریق تنفس یا بلع و یا در موارد استثنایی از طریق شکافی روی پوست وارد بدن شود. اورانیوم توسط پوست جذب نمی شود و ذرات آلفای ساتع شده از این عنصر نمی تواند به پوست نفوذ کند. بنابراین اورانیومی که خارج از بدن باشد نمی تواند به اندازه اورانیوم داخل بدن مضر و خطرناک باشد. اگر اورانیوم به بدن وارد شود ممکن است موجب سرطان شده یا به کلیه ها آسیب برساند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پایگاه ملی داده های علوم زمین کشور
تنظیم: مریم فروزان کیا
اورانیوم(2)

استفاده از اورانیوم به شکل اکسید طبیعی آن به سال 79 میلادی بر می گردد یعنی زمانی که این عنصر برای اضافه کردن رنگ زرد به سفال لعابدار استفاده شد ...

اورانیوم(1)

اورانیوم یکی از عناصر شیمیایی جدول تناوبی است که نماد آن U و عدد اتمِی آن 92 می باشد. ...

جدول تناوبی عناصر

جدول تناوبی عنصرهای شیمیایی، نمایش جدولی عنصرهای شیمیایی بر پایهٔ عدد اتمی، آرایش الکترونی و ویژگی های شیمیایی آن ها است. ...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 275 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 8:46

آشنايي با الگوي خواب کودک دبستاني

مقدار خوابی که افراد به آن نیاز دارند و الگوی مراحل خواب شبانه آنان نیز با با افزایش سن تغییر می کند، و کودک شما نیز در گذر از سال های پیش دبستان به سال های دبستان از این قاعده مستثنا نیست.

کودکان پیش دبستانی به 10 تا 13 ساعت خواب نیاز دارند. کودکان در این سن به علت اینکه نسبت به دوران نوپایی شان در طول روز چرت نمی زنند، ممکن است کمی زودتر بخوابند.

اما در همین سن است که کودکان ممکن است پدیده ای به نام «بی خوابی رفتاری» را بروز دهند. کودک در این حالت شروع به آزمودن والدین از لحاظ تعیین حدود زمان خواب می کند و والدین باید از این رفتار آگاه باشند.

کودک در این حالت، ممکن است به بهانه هایی مانند تشنه بودن یا اینکه او را باید بغل کنند، از خوابیدن خودداری کند.

والدین بدون توجه به این رفتارها حد زمانی خواب برای کودک تعیین کنند، زیرا اگر والدین به خواسته های کودک تسلیم شوند، بی خوابی رفتاری او تشدید می شود.

کودکان دبستانی نیاز به 9 تا 11 ساعت خوابیدن در شب دارند و اغلب کودکان هم در این سنین به همین مقدار توصیه شده می خوابند .

 برخی از کودکان دبستانی ممکن است دچار ترس های شبانه مانند هراس از تاریکی شوند. هم کودکان پیش دبستانی و دبستانی تخیلی غنی دارند. مشکلاتی مانند کابوس و خرخر کردن هم  نیز ممکن است بر خواب کودک در این سنین تاثیر بگذارند.

مقدار زیادی از خواب کودکان در سنین دبستان شامل مرحله خواب با امواج آهسته یا خواب عمیق (نوعی از خواب غیر REM) می گذرد.

این نوع خواب بسیار نیروبخش است و در نتیجه کودکان دبستانی در طول روز بسیار هشیار هستند. بنابراین اگر یک بچه دبستانی اغلب در سر کلاس چرت بزند، یعنی احتمالا خواب شبش کافی نیست.

 نداشتن خواب کافی شبانه می تواند کارکرد تحصیلی کودک را کاهش دهید و همچنین باعث اختلال در توجه، تمرکز، تصمیم گیری و توانایی حل مسئله شود.

کم خوابیدن کودک در شب همچنین ممکن است به تحریک پذیری یا حتی بیش فعال شدن او در طول روز بینجامد.

بنابراین والدین باید برنامه خواب منظمی چه در طول روزهای هفته و  آخر هفته برای کودکشان ایجاد کنند. مدت خواب نباید بیش از 1 تا 2 ساعت در روزهای هفته نسبت به تعطیلات آخر هفته متغیر باشد.

منبع: http://hamshahrionline.ir/

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه: یگانه داودی،  تنظیم: نیلوفر یاقوتی

7 اشتباه باور نکردنی درباره خواب

خواب؛ هر چه بیشتر، بهتر: کاش همینطور بود! ولی مطالعات نشان میدهد. احتمال مرگ زودرس در آنهایی که بیش از 8 ساعت در شبانهروز میخوابند، بیشتر است. 2- خوش به حال فلانی، هنوز سرش به بالش نرسیده، خوابش میبرد! اتفاقاً این نشان میدهد که فلانی، خواب خوبی ند

بازگشایی مدارس و مشکلات خواب کودکان

با شروع مهر ماه، یکی از مشکلاتی که والدین با آن درگیر هستند مسأله خواب فرزندشان است...

خواب كافی برای کنکور را فراموش نکنید

میوه سرشار از آنتی اکسیدان ها، کاروتنوئیدها، ویتامین ث و ویتامینEبعلاوه یک هورمون آشنا به نام سروتونین استاین هورمون مرتبط با خواب در صورتی که سطوحش پایین باشد، باعث بی خوابی می شود.کیوی همچنین غنی از فولات است و نشان داده شده ک...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 156 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 8:46

کارباین - carbyne


جدول تناوبی عناصر به تازگی پذیرای چهار عنصر جدید به نام های نیهونیوم، مسکوویوم، تنسین و اوگانسون شده است، عناصری که مدت ها پیش کشف شده اند اما به تازگی نامگذاری شده اند.
براساس گزارش CNN، این عناصر تا پیش از این با اعداد اتمی شان شناخته می شدند، 113، 115، 117 و 118. اما نام های جدید نیز دائمی نیستند و برای پنج ماه به صورت موقتی مورد استفاده قرار خواهند گرفت تا زمانی كه نام ها به صورت رسمی اعلام شوند.

این عناصر را اتحادیه بین المللی شیمی محض و كاربردی یا IUPAC در دسامبر سال 2015 به رسمیت شناخت و افزوده شدن آنها به جدول تناوبی هفتمین ردیف این جدول را نیز تكمیل كرد.

اسامی عناصر با راهنمایی IUPAC توسط كاشفان آنها پیشنهاد شده  است و اكنون این اسامی تا نوامبر سال 2016 مورد بازبینی عمومی قرار خواهند گرفت. این اسامی براساس سنت قدیمی نامگذاری براساس مفاهیم و شخصیت های اساطیری از قبیل اجرام كیهانی، یا مواد معدنی مشابه، یك مكان جغرافیایی، یك دانشمند یا یكی از ویژگی های عنصر انتخاب شده اند. قانون دیگر این است كه اسامی باید به ium یا ine یا on ختم شوند. IUPAC همچنین ترجیح می دهد این اسامی در زبان های اصلی جهان قابل ترجمه باشند.

شیمیدانان دیگر به سختی در تلاشند تا عناصر جدیدی را كه ردیف هشتم جدول تناوبی را به خود اشغال خواهند كرد را كشف كنند.

عناصر جدید در آزمایشگاه ساخته شده اند و در طبیعت وجود ندارند. تا پیش از این عناصر نام هایی موقتی و چند نماد در جدول تناوبی بودند زیرا اثبات وجود آنها به دلیل فروپاشی سریعی كه دارند،  تقریبا غیرممكن بود. عنصر 113 اولین بار در ژاپن كشف شد از این رو نام نیهونیوم برای آن انتخاب شد، نیهون یكی از شیوه های گفتن نام ژاپن در زبان ژاپنی بوده و به معنی سرزمین خورشید تابان است.

عناصر 115، 117 و 118 توسط گروهی از شیمیدانان روسی آمریكایی در لابراتوار ملی اوك ریج در تنسی و لابراتوار لارنس لیورمور در كالیفرنیا كشف شدند. نام های مسكوویوم و تنسین از این رو با هدف تاكید بر مكان كشف این دو عنصر انتخاب شده اند.  اوگانسون نیز نام خود را از نام دانشمند مشهور روس یوری اوگانسیان كه در زمینه كشف عناصر سنگین پیشگام بود برگرفته است.


منبع: http://www.hamshahrionline.ir/

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان
تهیه:یگانه داودی، تنظیم: نیلوفر یاقوتی

جدول تناوبی کامل عنصرها

یکی از بهترین و کاربردی ترین نرم افزارهای شیمی در جهان Periodic Table است که در زبان فارسی به معنی جدول تناوبی عناصر می باشد. ...

کشف عناصر مختلف جدول تناوبی و خواص ویژه ی آن ها

تاریخ جدول تناوبی همان تاریخ کشف عناصر شیمیایی است. IUPAC (آیوپاک) پنج دوره ی کشف اصلی پیشنهاد می کند....

جدول تناوبی و پیوندهای شیمیایی

در این مطلب می خواهیم با نحوه تنظیم جدول تناوبی و پیوندهای شیمیایی و خواص مختلف عناصر شیمیایی بیش تر آشنا شویم...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 137 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 8:46

تقریباً تمام مشاوران در مورد ماه آخر، استراتژی یکسان و تعریف شده ای دارند. چرا که در این برهه از زمان، اهد اف آموزشی کاملاً یکسان وجود دارد (که بی توجهی به این هدف ها می تواند تأثیر بدی در نتیجه داوطلب داشته باشد). پس سعی نکنید خیلی متفاوت از دیگران رفتار کنید و چنین تصوری هم نداشته باشید که دوباره درس و مطلب جدید خواندن بهتر از آزمون برگزار کردن است. شما در هر شرایط علمی و آموزشی که باشید باید این شیوه را در پیش بگیرید.

کنکور

شما در ابتدا باید دفترچه های کنکور مورد نظرتان را که کم ترین تغییرات را داشته اند، تهیه کنید. سپس با یک برنامه مدون، هر سه روز خود را به نه قسمت 4 ساعته تقسیم کنید. یعنی شما در هر روز حداقل 12 ساعت مطالعاتی برای خود در نظر بگیرید که در اولین 4 ساعت، یک کنکور جامع برگزار خواهد شد. در 4 ساعت بعدی، ارزیابی دقیق آزمون و مشخص کردن مشکلات و غلط های آن به صورت مبحث به مبحث صورت خواهد گرفت. سپس در 7 قسمت 4 ساعته در همان روز و 2 روز بعد، برنامه ای برای دوره تمام دروس تدوین خواهد شد که اساس مباحث مطالعاتی را، ارزیابی همان کنکور مشخص می کند.

به این ترتیب، به طور مثال اگر شما روز شنبه صبح، کنکور اول تان را در منزل برگزار کنید و در بعد از ظهر همان روز، ارزیابی دقیقی صورت دهید، در 4 ساعت شبانه شنبه و سه وعده مطالعاتی یکشنبه و همچنین دوشنبه می توانید به دوره دروس خود بپردازید و روز سه شنبه صبح، دوباره همین چرخه آزمون و مطالعه را با کنکور جامع دومتان، انجام دهید. با این شیوه علاوه بر آزمون و بررسی کنکورهای چند سال اخیر، یک برنامه منسجم و فشرده مطالعاتی خواهید د اشت.

چند سؤال که به نوعی تبصره های مطرح شده اجرای این برنامه هستند را مطرح کرده و پاسخ می دهیم:

  • من نمی توانم درس هایم را در سه روز دوره کنم. راه دیگری برای دوره درس ها بگویید ؟

اجباری برای اتمام دوره درس ها در سه روز نداریم (به خصوص در شروع). شما اگر چنین تصور یا مشکلی دارید، می توانید به جای سه روز، شش روز به خود تان وقت بدهید. یعنی اولین دوره کامل درس هایتان را بین برگزاری کنکور اول تا سومتان انجام دهید. مثلاً در یک زمان سه روزه، درس های پیش دانشگاهی 1 و 2 را دوره کنید و در سه روز بعد (پس از کنکور دومتان) درس های پایه را کامل کنید.

کنکور

به این ترتیب با آرامش بیشتری می توانید درس هایتان را مرور کنید. اما در هر شرایطی، کنکور را نباید کنار گذاشت یا برای هفته آخر نگه داشت. این کار بی فایده و گاهی هم بسیار خطرناک است. شما حتماً باید یک هفته تا ده روز قبل از کنکور سراسری 90، تمام کنکورهای مورد نظرتان را کامل کرده باشید.

  • من نیازی به دوره هایی با این حجم زمانی 4 ساعته ندارم و درصد هایم در آزمون ها هم قابل توجه است. چه کار اضافه تری انجام دهم؟

بهترین کاری که چنین داوطلبانی می توانند انجام دهند، کم کردن فاصله آزمون ها (به دو روز) و برگزاری کنکورهای بیشتر است. به این ترتیب شما با کاهش فاصله آزمون ها به دو روز در مدت 4 یا 5 وعده مطالعاتی، باید دوره درس هایتان را کامل کنید. در درس هایی هم که معلومات شما کامل است (درصد بالای 90 کسب می کنید)، می توانید آزمون جامع د رس به درس بزنید، مثلاً داوطلب گروه ریاضی می تواند درس شیمی و فیزیک چند سال اخیر گروه تجربی را پاسخ دهد.

  • آیا زدن کنکورهای دروس عمومی گروه های آزمایشی دیگر لازم است؟

این که شما سؤالات عمومی 4 گروه دیگر را هم پاسخ دهید، خوب است. اما اجباری هم به پاسخ گویی کلی آن ها در یک زمان نیست. مثلاً شما می توانید این کنکورها را به صورت تک درس بزنید یعنی ادبیات و عربی یک گروه را امروز پاسخ دهید و زبان و دین و زندگی را روز دیگر. فقط یادتان باشد عمومی های گروه آزمایشی خودتان را بگذارید تا با دروس اختصاصی به صورت یک کنکور کامل برگزار کنید .

امیدواریم با جدی گرفتن آزمون های جامع و دوره کردن درس ها با این روش، علاوه برجلوگیری از فراموشی مطالب، از کابوس تداخل درس ها با هم در ماه های آخر جلوگیری شود.


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسنده: جلال سلیمی
تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا
استراتژی مطالعاتی ماه آخر(1)

از طرفی، مطالعه سطحی و عجولانه بعضی مباحث (به ویژه د روس اختصاصی و عربی) جز یک د رد سر برای اتلاف وقت و کسب نمره منفی د ر جلسه آزمون، ارمغان د یگری به همراه نخواهد د اشت. ...

اهمیت دروس عمومی در کنکور(1)

هر چه به زمان برگزاری آزمون سراسری، نزدیک تر می شویم، برنامه ای که داوطلبان برای ادامه مطالعه در نظر می گیرند، بسیار مهم تر و سرنوشت سازتر می شود. ...

تست زنی و شیوه های درست آن

معمولاً بیشتر داوطلبان بعد از مطالعه هر درس در پایان هفته یا ماه، تعدادی تست از مباحث مطالعه شده را حل می کنند تا از میزان توانایی و اشراف خود به مطالب دروس مطالعه شده مطلع شوند. ...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 138 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 5:57

تاریخچه

استفاده از اورانیوم به شکل اکسید طبیعی آن به سال 79 میلادی بر می گردد یعنی زمانی که این عنصر برای اضافه کردن رنگ زرد به سفال لعاب دار استفاده شد (شیشه زرد با یک در صد اورانیوم در نزدیکی ناپل ایتالیا کشف شده است.)

اورانیوم

کشف این عنصر به شیمیدان آلمانی به نام مارتین هنریچ کلاپرس اختصاص داده شد که در سال 1789 اورانیوم را به صورت قسمتی از کانی که آن را pitchblende نامید کشف شد. نام این عنصر را بر اساس سیاره اورانوس که هشت سال قبل از آن کشف شده بود برگزیده شد. این عنصر در سال 1841 به صورت فلز جداگانه توسط eugne melchior peligot استفاده شد.

در سال 1896 Henri Becquerel فیزیکدان فرانسوی برای اولین بار به خاصیت رادیو اکتیویته آن پی برد. در پروژه Manhattan نام های Tuballoy و Oralloy برای اورانیوم طبیعی و اورانیوم غنی شده به کار برده شد. این اسامی هنوز نیز برای اورانیوم غنی شده و اورانیوم طبیعی به کار برده می شوند.

در آغاز قرن بیستم تفحص و جستجو برای یافتن معادن رادیواکتیو در ایالات متحده آغاز شد. منابع رادیوم که حاوی کانی های اورانیوم نیز می بودند برای استفاده آن ها در رنگ ساعت های شب نما و دیگر ابزار جستجو شدند. در طی جنگ جهانی دوم اورانیوم از نظر اهداف دفاعی اهمیت پیدا کرد. در سال 1943 Union Mines Development Corporation کنگره ای را در کلرادو به منظور استفاده ارتش از قدرت اتمی در پروژه Manhattan تشکیل داد.

اورانیوم

برای اطمینان از ذخایر کافی اورانیوم این کنگره US Atomic Enecry Act of 1946 را ایجاد و کمیسیون انرژی اتمی را بوجود آورد. در دهه 1960 ملزومات ارتش تزلزل یافت و در اواخر سال 1970 دولت برنامه تهیه اورانیوم خود را کامل کرد. همزمان با همین مساله بازار دیگری به وجود آمد که در واقع همان کارخانه های نیروگاه های هسته ای اقتصادی بود.

ترکیبات

تترا فلوروئید اورانیوم UF4 که به نمک سبز معروف است یک محصول میانی هگزافلورید اورانیوم می باشد. هگزا فلورید اورانیوم UF6 جامد است که در دمای بالای 56 درجه سانتیگراد بخار می شود. UF6 ترکیب اورانیوم است که برای دو فرایند غنی سازی Gaseous Diffusion و Centrifuge استفاده می شود. و در صنعت با نام ساده Hex خوانده می شود.

Yellowcake اورانیوم غلیظ شده است. نام این عنصر بدلیل رنگ و شکل آن در هنگام تولید می باشد اگرچه تولید امروزه Yellowcake بیشتر به رنگ سبز مایل به سیاه می گراید تا زرد. Yellowcake تقریبا 70 تا 90 درصد اکسید اورانیوم دارد (U3O8 ).

اورانیوم

Diuranate آمونیوم محصول جنبی تولید Yellowcake می باشد که رنگ آن زرد درخشان می باشد. که گاهی اوقات باعث اشتباه شده و Yellowcake نامیده می شود اما این نام درست این محصول نمی باشد.

پیدایش

اورانیوم عنصر طبیعی است که تقریباً در تمام سنگها_ آب و خاک به میزان کم یافت می شود و به نظر می رسد که مقدار آن از Antimony، برلیوم، کادیوم، جیوه، طلا، نقره و تنگستن بیشتر باشد و این فراوانی در حد آرسنیک و مولیبدنیوم است. این عنصر در بیشتر کانی های اورانیومی از قبیل Pitchblende،Uraninite ،Autunite,، Uranophane, tobeite و Coffinite یافت می شود.

مقدار بیشتری از اورانیوم در موادی از قبیل صخره های فسفاتی و کانی های مانند Lignite و Monazite یافت می شود. که بیشتر برای مصارف اقتصادی از همین منابع استخراج می شود. از آنجا که اورانیوم نیمه عمر رادیو اکتیوی طولانی 4.47x109 سال برای U-238 دارد مقدار آن همیشه در زمین ثابت می ماند.

اورانیوم

به نظر می رسد که فرو پاشی اورانیوم و واکنش های هسته ای آن با توریوم همان منبع گرمایی عظیمی است که در هسته زمین، باعث ذوب شدن قسمت خارجی هسته زمین گردیده و باعث ایجاد حرکت پوسته ای زمین می شود.

معدن اورانیوم صخره ای است که تمرکزهای اورانیومی می باشد که مقدار اقتصادی آن یک تا چهار پوند اکسید اورانیوم در هر تن می باشد که تقریباً 0.05 تا 0.20 درصد اکسید اورانیوم دارد.

ادامه دارد...


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پایگاه ملی داده های علوم زمین کشور
تنظیم: مریم فروزان کیا
اورانیوم(1)

اورانیوم یکی از عناصر شیمیایی جدول تناوبی است که نماد آن U و عدد اتمِی آن 92 می باشد. ...

جدول تناوبی عناصر

جدول تناوبی عنصرهای شیمیایی، نمایش جدولی عنصرهای شیمیایی بر پایهٔ عدد اتمی، آرایش الکترونی و ویژگی های شیمیایی آن ها است. ...

توریم(2)

توریم در بیشتر سنگ ها و خاک ها در مقادیر بسیار کم وجود دارد و فراوانی آن سه برابر اورانیوم بوده و تقریباً به اندازه سرب متداول است. ...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 117 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 5:57

گردش علمی فعالیتی است كه دانش آموزان در خارج از محیط مدرسه انجام می دهند . ودر این فرایند سه وظیفه مهم برنامه ریزی و سازماندهی و اجرای برنامه  به عهده خود آنان است . وهمه این كارها از طریق مشاهده و جمع آوری اطلاعات صورت می گیرد

گردش علمی بر دو اصل :تفریح و علم آموزی استوار است

-محل گردش علمی بر اساس محتوا تعیین می شود
-مدت با اهداف، مفاهیم  ،  مكان گردش تناسب داشته باشد 
تعداد شركت كنند گان محدودیتی باتوجه به امكانات ندارد

معیارهای موفقیت در گردش علمی:

1- مفید بودن: وسعت موضوع مورد مطالعه، معیاری برای سنجش میزان مفید بودن گردش علمی خواهد بود.
2- فعال بودن دانش آموزان: در تمام مراحل گردش علمی، دانش آموزان باید درگیر فعالیت های مختلف باشند.
3- هیجان انگیز بودن: هر گردش علمی دارای هدفی است و رسیدن به این هدف نیاز به تلاش جسمی و فكری دارد. مخصوصاً اگر این تلاش ها همراه با نوعی رقابت سالم باشد امكان دارد «سطح موفقیت را بالا ببرد. تقسیم بندی گروهی دانش آموزان و محول كردن كاری برای هر گروه، نوعی رقابت و هیجان در آنها ایجاد می كند.
4- اقتصادی بودن: ارزش زمانی و مالی گردش علمی با نتیجه آن باید سنجیده شود.

نتیجه گیری

گردش علمی که فعالیتی تجربی خارج از کلاس درس محسوب می شود، کاری است علمی که بیرون از کلاس، آزمایشگاه یا کتابخانه صورت می گیرد و شامل مطالعات مستقیم و دست اول درباره یک مساله، جمع آوری اطلاعات از طریق مشاهده، پرسشنامه، مصاحبه، اندازه گیری، نمونه برداری و سایر فنون تحقیقی است تا از این طریق در مورد اعتبار فرضیه ها، تشخیص تغییرات یا درستی و صحت شرایط و موقعیت ها اطمینان حاصل شود.

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان

تنظیم: نیلوفر یاقوتی

مکان یابی سفر و اردو

اردو و سفر گروهی پدیده ایست که از گذشته های دور مورد توجه همه مسئولین، مربیان و والدین از یکسو و نوجوانان، دانش آموزان و دانشجویان در همه عرصه های علمی، پژوهشی و هنری از سوی دیگر بوده است. ...

انواع جذابیت های اردویی

تعیین هدف در اردوها برای حصول به نتیجه مفید یکی از موارد مهم در برنامه ریزی اردوهاست... شناخت انواع جاذبه های گردشگری و طبقه بندی آنها، می تواند در برنامه ریزی اردوهای دانش آموزی مفید باشد لذا در این مقاله بصورت خلاصه به طبقه بندی انواع جذابیت ها ...

تمهیدات مهم اردوهای کویری(2)

در قسمت قبل برخی از تجهیزات و تمهیداتی که برای اردوی کویر لازم است را بررسی کردیم . در این قسمت به ادامه مطالب می پردازیم ...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 461 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 4:36

تمرکز: چرا؟ چگونه؟ با چه روشی؟

روزهای نزدیک کنکور برای داوطلبان و اولیای آن ها از اهمیت خاصی برخوردار است. زیرا بی هیچ تردیدی کنکور با نحوه حضور در آن، تأثیر به سزایی در آینده دور و نزدیک داوطلبان دارد.

کنکور

بی جهت نیست که سالانه بیش از ۹ میلیون نفر دانش آموز، دیپلمه، فارغ التحصیل، دانشجو، معلم، مدیر، طراح سوال، پشتیبانی، مشاوره، کارکنان آموزش و پرورش، بهداشت و آموزش عالی، نشریات و رسانه ها و اولیا و یکی از ویژگی های طبیعی رویارویی با اتفاق های ویژه و غیر قابل تکرار ظهور پدیده اضطراب است و هر چه میزان نامعلومی و ریسک در آن بیشتر باشد میزان اضطراب نیز به همان نسبت بیشتر است و از دیگر سو هر چه نتیجه قابل پیش بینی با نتیجه دلخواه فاصله بیشتری داشته باشد باز هم به اضطراب منجر خواهد شد.

با تمام مشکلاتی که در رقابت میلیونی کنکور در ایران وجود دارد و در روزهای نزدیک کنکور فزونی می گیرد؛ برخی از داوطلبان کنکور با درایت، تأمل و تیز بینی تمام روزهای نزدیک کنکور را سپری می کنند و بی جهت نیست که همین ها جزو افراد موفق کنکور هستند. ویژگی عمده آن ها داشتن برنامه و تمرکز روی آن و توکل است.

کنکور

۱) داوطلبان موفق به شکست فکر نمی کنند و در نتیجه برای شکست برنامه ریزی نمی کنند.

۲) داوطلبان موفق به جای سیر در رویاهای غیر واقعی، با تکیه بر واقعیت خود سعی دارند کمی بهتر از آن در کنکور ظاهر شوند و برای همان میزان پیشرفت نیز تلاش می کنند.

۳) داوطلبان موفق از دور باطل (اضطراب ← کم کاری ← اضطراب) پرهیز می کنند و در صورت نگرانی از سیکل بازخورد منفی یعنی: (اضطراب ← تلاش ← کاهش اضطراب)، بهره می برند.

۴) داوطلبان موفق برای روزهای نزدیک کنکور مشابه سایر روزها برنامه دارند و به وظیفه فکر می کنند تا به نتیجه برسند.

۵) داوطلبان موفق هر چند روز در یک کنکور خانگی شرکت می کنند و می دانند که بالاخره کنکور سراسری هم یک آزمون مثل همین آزمون هاست.

کنکور

۶) داوطلبان موفق به اصل عادی بودن معتقدند و می دانند با بی خوابی و شب بیداری یا فشرده کاری در چند روز تغییر زیادی در نتیجه حاصل نخواهد شد.

بنابراین برنامه آهسته و پیوسته خود را ادامه می دهند حتی اگر در سطح متوسط یا پایین قرار داشته باشند.

۷) داوطلبان موفق پراکنده کاری نمی کنند و حول برنامه خویش که بیشتر به آزمون اصلاح (try and true) تکیه دارد متمرکز هستند.

۸) داوطلبان موفق مواظب فیزیک بدنی خود هستند. زیاد تلاش می کنند اما به میزان عادی غذا می خورند و در ساعات شب بیش از شش ساعت استراحت می کنند و کلی هم نرمش می کنند و می دانند که عقل سالم در بدن سالم است. سایر مسئولین آن ها درگیر یا علاقه مند به موضوع هستند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: دکتر علیرضا افشار
تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا
تیر آخر برای آخر تیر

می دانم نگران صفحه های نخوانده از کتاب هایت هستی و روزهایی که به شدت زود می گذرند! شاید هم نگران فراموش کردن مطالب و نکته های گذشته هستی. ...

چگونگی مطالعه در ماه رمضان

از آن جایی که ماه مبارک رمضان این روزها یکی از طولانی ترین مدت زمان های روزه داری را برای افراد رقم زده است، پس ساعاتی که شما گرسنه هستید و احساس ضعف دارید بیشتر است.

استراتژی مطالعاتی ماه آخر(1)

از طرفی، مطالعه سطحی و عجولانه بعضی مباحث (به ویژه د روس اختصاصی و عربی) جز یک د رد سر برای اتلاف وقت و کسب نمره منفی د ر جلسه آزمون، ارمغان د یگری به همراه نخواهد د اشت. ...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 155 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 4:36

اورانیوم یکی از عناصر شیمیایی جدول تناوبی است که نماد آن U و عدد اتمِی آن 92 می باشد. اورانیوم که یک عنصر سنگین، سمی، فلزی، رادیواکتیو و براق به رنگ سفید مایل به نقره ای می باشد به گروه آستیندها تعلق داشته و ایزوتوپ 235 آن برای سوخت راکتورهای هسته ای و سلاح های هسته ای استفاده می شود. معمولاً اورانیوم در مقادیر بسیار ناچیز در صخره ها - خاک - آب - گیاهان و جانوران از جمله انسان یافت می شود.

اورانیوم

خصوصیات قابل توجه

اورانیوم هنگام عمل پالایش به رنگ سفید مایل به نقره ای فلزی با خاصیت رادیواکتیوی ضعیف می باشد که کمی از فولاد نرم تر است. این فلز چکش خوار رسانای جریان الکتریسیته و کمی Paramagnetic می باشد. چگالی اورانیوم 65% بیشتر از چگالی سرب می باشد.

اگر اورانیوم به خوبی جدا شود به شدت از آب سرد متأثر شده و در برابر هوا اکسید می شود. اورانیوم استخراج شده از معادن می تواند به صورت شیمیایی به دی اکسید اورانیوم و دیگر گونه های قابل استفاده در صنعت تبدیل شود.

اورانیوم در صنعت سه گونه دارد:

  • آلفا (Orthohombic) که تا دمای 667.7 درجه پایدار است.
  • بتا (Tetragonal) که از دمای 667.7 تا 774.8 درجه پایدار است.
اورانیوم
  • گاما (Body-centered cubic) که از دمای 774.8 درجه تا نقطه ذوب پایدار است. (این رساناترین و چکش خوارترین گونه اورانیوم می باشد.)

دو ایزوتوپ مهم آن U235 و U238 می باشند که u235 مهمترین برای راکتورهای و سلاح های هسته ای است. چرا که این ایزوتوپ تنها ایزوتوپی است که در طبیعت وجود دارد و در هر مقدار ممکن توسط نوترون های حرارتی شکافته می شود. ایزوتوپ u238 نیز از این جهت مهم است که نوترون ها را برای تولید ایزوتوپ رادیواکتیو جذب کرده و آن را به ایزوتوپ Pu239 پلوتونیوم تجزیه می کند. ایزوتوپ مصنوعی U233 نیز شکافته شده و توسط بمباران نوترونی Thorium232 به وجود می آید.

اورانیوم

اورانیوم اولین عنصر یافته شده بود که می توانست شکافته شود. برای نمونه با بمباران آرام نوترونی ایزوتوپ U235 آن به ایزوتوپ کوتاه عمر U236 تبدیل شده و بلا فاصله به دو هسته کوچکتر تقسیم می شود که این عمل انرژی آزاد کرده و نوترون های بیشتری تولید می کند. اگر این نوترون ها توسط هسته u235 دیگری جذب شوند عملکرد حلقه هسته ای دوباره اتفاق می افتد و اگر چیزی برای جذب نوترون ها وجود نداشته باشد به حالت انفجاری در می آیند. اولین بمب اتمی با این اصل جواب داد "شکاف هسته ای" نام دقیق تر برای این بمب ها و بمب های هیدروژنی "آمیزش هسته ای"سلاح های هسته ای می باشد.

کاربردها

فلز اورانیوم بسیار سنگین و پرچگالی می باشد. اورانیوم خالی توسط بعضی از ارتش ها برای ساخت محافظ برای تانک ها و ساخت قسمت هایی از موشک ها و ادوات جنگی استفاده می شود. ارتش ها همچنین از اورانیوم غنی شده برای سوخت ناوگان خود و زیردریایی ها و همچنین سلاح های هسته ای استفاده می کند. سوخت استفاده شده در راکتورهای ناوگان ایالات متحده معمولاً اورانیوم U235 غنی شده می باشد. اورانیوم موجود در سلاح های هسته ای به شدت غنی می شوند که این مقدار به صورت تقریبی 90% می باشد.

مهمترین کاربرد اورانیوم در بخش غیر نظامی تامین سوخت دستگاه های تولید نیروی هسته ای است که در آن ها سوخت U235 به میزان 2 الی 3% غنی می شود. اورانیوم تخلیه شده در هلیکوپترها و هواپیماها به عنوان وزن متقابل بر هر بار استفاده می شود.

دیگر کاربردهای این عنصر عبارتند از:

  • لعاب ظروف سفالی از مقدار کمی اورانیوم طبیعی تشکیل شده است (که داخل فرایند غنی سازی نمی شود) که این عنصر برای اضافه کردن رنگ به آن اضافه می شود.
  • نیمه عمر طولانی ایزوتوپ اورانیوم 238 آن را برای تخمین سن سنگ های آتشفشانی مناسب می سازد. 
  • U235 در راکتورهای هسته ای Breeder به پلوتونیوم تبدیل می شود. و پلوتونیوم نیز در ساخت بمب های هیدروژنی مورد استفاده قرار می گیرد. 
  • استات اورانیوم در شیمی تحلیلی کاربرد دارد. 
اورانیوم
  • برخی از لوازم نوردهنده از اورانیوم و برخی در مواد شیمیایی عکاسی مانند نیترات اورانیوم استفاده می کنند. 
  • معمولاً کودهای فسفاتی حاوی مقدار زیادی اورانیوم طبیعی می باشند. چراکه مواد کانی که آن ها از آنجا گرفته شده اند حاوی مقدار زیادی اورانیوم می باشند. 
  • فلز اورانیوم برای اهداف اشعه ایکس در ساخت این اشعه با انرژی بالا استفاده می شود. 
  • این عنصر در وسایل Interial Guidance و Gyro Compass استفاده می شود.

ادامه دارد...


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پایگاه ملی داده های علوم زمین کشور
تنظیم: مریم فروزان کیا
پروتاکتینیوم(1)

پروتاکتینیوم یکی از عناصر شیمیایی جدول تناوبی بوده که نماد آن Pa و عدد اتمی آن 91 می باشد. ...

توریم(2)

توریم در بیشتر سنگ ها و خاک ها در مقادیر بسیار کم وجود دارد و فراوانی آن سه برابر اورانیوم بوده و تقریباً به اندازه سرب متداول است. ...

جدول تناوبی عناصر

جدول تناوبی عنصرهای شیمیایی، نمایش جدولی عنصرهای شیمیایی بر پایهٔ عدد اتمی، آرایش الکترونی و ویژگی های شیمیایی آن ها است. ...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 182 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 4:36

از سایر علل بدخطی دانش آموزان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

* توجه نکردن دانش آموزان به خط زمینه دفتر و تخته کلاس.
 * اضطراب و نگرانی دانش آموزان هنگام نوشتن.
 * نداشتن اعتماد به نفس هنگام نوشتن.
 * نداشتن آ مادگی جسمانی، روانی، روحی.
 * وجود اختلالات یادگیری در دانش آموزان.
 * نداشتن هدف و انگیزه برای زیبانویسی.
 * مواجه شدن دانش آموزان با حجم زیاد تکالیف.
 * تندنویسی تکالیف.
 * استفاده از خودکار، روان نویس و وسایل مشابه آن.
 * آشنا شدن دانش آموزان در کلاس اول با خط نسخ ماشینی، این امر سبب می شود در کلاس های بالاتر به سختی بتواند خط نستعلیق را جایگزین خط نسخ کند.
 * خط نسخ  کتاب های درسی دوره ابتدایی.
 * اتلاف وقت هنگام نوشتن خط نسخ مانند کلمه (محمد) اگر همین کلمه را دانش آموز با خط نستعلیق بنویسد سرعت بیشتری خواهد داشت.
 * بی توجهی به هنر.
 * خط نسخ روی کاغذ حجم بیشتری می گیرد، اما واژگان در خط نستعلیق جای کمتری اشغال می کنند.
 * خط نسخ به سبب نداشتن سیرهای دایره ای و انحناها و قوسهای موجود در مفردات و کلمات صرفاً یادگیری در خواندن و نوشتن را تسهیل میکند و تأثیری در خوشنویسی ندارد.
 * فشردگی برنامه کلاسی در یک نیمروز و فشار بر دانش آموزان به سبب دو یا چند نوبتی بودن مدرسه.
 * استفاده از ابزار نامناسب از جمله مداد کوتاه و کاغذ بدون خط به خصوص در پایه های اولیه ابتدایی.
 * بی  دقتی هنگام نوشتن و رعایت نکردن هم شکلی، هم اندازه و هم فاصله بودن واژگان.
 * بی دقتی برای تمیز و مرتب نوشتن.
 * تراکم بیش از حد شاگردان در کلاس و نداشتن فضای مناسب و کافی برای نوشتن.
* دادن تکالیف نامناسب و بدون تناسب با توانایی کودکان.
 * بی اعتنایی اغلب معلمان ابتدایی به استفاده از خط  نستعلیق و  آموزش آن.
 * واکنش های منفی و نامناسب بعضی معلمان در برخورد با نوشته های دانش آموزان.
* جدی نگرفتن یادگیری خط از طرف خانواده و مدرسه و نبود مراقبت های لازم.
 * نبود انگیزه، حوصله و دانش لازم نزد برخی معلمان ابتدایی برای آموزش خط به دانش آموزان.
 * بدخطی بعضی از والدین، سرمشق نامناسبی برای کودکان است.
 * دادن سرمشق هایی با رسم الخط نامناسب به دانش آموزان.
 * ندانستن روش  و راهکارهای، خوشنویسی و اجرا نکردن تمرین های لازم.
 * قرار دادن چپ دست و راست دست در کنار هم هنگام نوشتن.
 * بی توجهی به زیبایی هنری خط که باعث تقویت روح لطیف در کودکان می شود.
 * نبود دستورالعمل مشخص و روشنی برای آموزش خط نستعلیق به منظور تکرار و تمرین دانش آموزان.

10 روش  برای اصلاح بدخطی دانش آموزان

اگرچه بدخطی دانش آموزان و نامفهوم بودن کلماتی که آن ها می نویسند دردسر بزرگی برای خانواده هاست، با این حال اصلاح این وضعیت چندان کار سختی نیست. اگر دانش آموز به دلایل مختلف دچار بدخطی است، روش های زیر به وضیعت او در شرایط نامناسب کمک می کند.

اگر کودک علاقه ای به نوشتن ندارد یا با بی دقتی مطالب را می نویسد در مرحله اول تعلیم خء بهتر است که نمونه های حروف و کلمات از تخته یا چیزهای دیگر ساخته شوند به طوری که نوآموزان بتوانند آن ها را لمس کنند. زیرا این عمل اشکال آن ها را در مغز کودکان تثبیت می کند و نوشتن را برایشان آسان می سازد. همچنین سبب می شود که کودکان با شوق و رغبت به یادگیری حروف و کلمات بپردازند.
اگر کودک تان کم رنگ روی کاغذ می نویسد پر رنگ نوشتن از روی متنی که به صورت کم رنگ نوشته شده به بهتر شدن خط کمک می کند. استفاده از کاغذهای پوستی و تمرین از روی کلمه ها یا حروف نوشته شده نیز برای این منظور بهتر   است.
اگر بچه ها فشار زیادی به کاغذ می آورند می توانیم از کاربن استفاده کنیم و از بچه ها بخواهیم طوری روی کاربن بنویسند که اثر زیادی از نوشته های آن ها روی ورقه زیرین نیفتد.
اگر بچه ها سرشان را زیاد به دفتر نزدیک می کنند، با مراجعه به پزشک از ضعیف نبودن چشم آن ها مطمئن شوید.
دقت کنید بچه ها کاغذ را بیش از حد کج نگذارند تا از کج نویسی آن ها جلوگیری شود.
اگر کودکی کلمات را بیش از حد بزرگ یا کوچک می نویسد می توانید اندازه متوسطی برای کلمات در نظر بگیرید و با گذاشتن خط فاصله بین کلمات از کودک بخواهید فاصله تعیین شده را پر کند.
نامرتب نوشتن تکالیف ممکن است به علت محدودیت حرکتی در دست باشد، یا این که مداد را بیش از حد محکم در دست می گیرد یا وضعیت درستی در هنگام نوشتن ندارد. با برطرف کردن هر یک از این علل دانش آموز می تواند خط بهتری داشته باشد.
سرمشق هایی را انتخاب کنید که اعتماد به نفس دانش آموزان را تقویت می کند. برای این منظور از عبارت های آسان شروع کنیم.


دانش آموزان را تشویق کنیم تا باورهای مثبتی درباره توانایی های خود داشته باشند و میان تلاش و ارزش های فردی دانش آموزان ارتباط محکمی برقرار کنیم به ویژه آنان را تشویق کنیم تا به تلاش خود اهمیت بدهند. هدف می تواند این باشد که دانش آموزان خوشنویسی را مهارتی مهم به شمار آورند.
همکاری والدین و آموزگاران در این آموزش بسیار مهم است. والدین بهتر است با در اختیار قرار دادن ابزار مناسب برای نوشتن و بازدید از نمایشگاه های خط و نقاشی  دانش آموز و آموزگار را برای آموزش و فراگیری بهتر این مهارت یاری کنند.

برای رفع مشکل بدخطی کودکان راهکارهای ساده ای پیشنهاد می شود.

1- قیچی کردن
از روزنامه شروع کنید . کودک را وادار کنید که برایتان روزنامه را قیچی کند .بدون اینکه برایش مشخص کنید که کداو قسمت را قیچی کند باید کاملا بی هدف قیچی کند تا اول نحوه قیچی کردن و بکار گیری قیچی را بیاموزد.

پس از مدت زمانی حدودا بعد از یک هفته کار مداوم و پیگیر از کودک بخواهید این بار برای شما یه تصویر از روزنامه را قیچی نماید .خوبه به خطوط اطراف تصویر قیچی شده توجه کنید باید صاف و بدون عیب قیچی شده باشد اگه چنین نیست انقدر به این کار ادامه دهید تا کودک بتواند یک تصویر قیچی شده با خطوط صاف و منظم تحویلتان بدهد.

 2- مچاله کردن روزنامه
مچاله کردن روزنامه یکی از موثر ترین راهکارها برای تقویت ماهیچه های دست کودک است. این تمرین به بهبود دستخط کودک در طول زمان کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

برای این کار روزنامه را به چهار قسمت کرده و یک قسمت را به دست  کودک (همان دست  که با آن می نویسد) داده و از او می خواهیم بدون کمک گرفتن از بدنش فقط به کمک انگشتان همان دست روزنامه را مچاله کند. اگر کودک راست دست باشد اول با دست راست تمرین را شروع می کنیم سپس این تمرین را برای دست دیگر نیز انجام می دهیم. در مرحله آخر باید این تمرین همزمان با هر دو دست انجام شود.

در مرحله پیشرفته تر

از کودک می خواهیم یک نقاشی برایمان بکشد سپس ورقه های کاغذ رنگی در اختیار او قرار می دهیم و از او می خواهیم کاغذ رنگی را پاره کند و انرا ریز ریز کند . سپس او را هدایت می کنیم که با ریز شده های کاغذ رنگی به کمک  انگشتان شست، اشاره ، وسط ،  هر دو دست این تکه های ریز را مچاله کند. در آخر از او می خواهیم به جای رنگ کردن نقاشی اش . کاغذ رنگی های مچاله شده را با چسب مایع روی نقاشی بچسباند. کاری بسیار زیبا و جالب و البته تمرینی بسیاز جذاب برای رفع مشکل بدخطی کودک و بسیار مثمر ثمر در جهت تقویت ماهیچه های ریز انگشتان دست کودک.

کار با آرد :
کار کردن با آرد باعث تقویت ماهیچه های ظریف انگشتان دست می شود.
برای این کار باید با آرد خمیر درست کنیم. مقداری آرد ، آب و کمی روغن برای اینکه آرد به دست کودک نچسبد. از کودک می خواهیم که دستهایش را بشوید و بعد با موادی که تهیه کردیم خمیر درست کند .کودک باید دقیقا مثل یه نانوا خمیر را ورز دهد .اگر بلد نیست یادش دهید.  در حین این فعالیت به انگشتان دست کودک دقت کنید باید انگشتان هر دودستش درگیر کار باشد.

گل بازی :

گل بازی و درست کردن گل از خاک  یکی از بهترین تمرین هایی است که باعث تقویت ماهیچه های ظریف انگستان دست می شود و خیلی زود باعث می شود که کودک خیلی کمتر در نوشتن خسته شود.

کار با ماسه :

کار با ماسه  یکی از تمرینهایی که به شدت کودک را به هیجان وادار می کند و به دلیل اینکه وقتی به ماسه آب اضافه کنیم خیلی سخت و محکم می شود کودک را وادار می کند که همه نیرویش را در انگشتانش جمع کند تا بتواند با ماسه بازی کند. تمرین فوق العاده مهیج ، زیبا و مفیدی برای کودک  می باشد.

برای کار کردن با ماسه  بهتر است از یک تشت پلاستیکی استفاده کنید و همیشه ماسه را در آن ظرف برای کار کردن کودک نگه داری کنید. ماسه را داخل تشک بریزید مقداری  کمی آب به آن اضافه کنید تا ماسه خیس شود لازم نیست که تشت پر از آب شود باید فقط ماسه خیس خیس باشد. بعد از کودک می خواهیم که برای ما با ماسه کوه ، قلعه و یا حتی یک حیوان بسازد  . او را وادار می کنیم که خلاقیت بکار برد و اشکال مختلف بسازد.

راهکارهای رفع بدخطی

برای رفع بدخطی دانش آموزان، از سوی معلمان و پژوهشگران راهکارهای فراوانی معرفی شده است که به ذکر برخی از آنها می پردازیم:

 * در کلاس اول ابتدایی از مجرب ترین و علاقه مند ترین معلمان استفاده شود.

 * تمهیداتی به عمل آید که معلم درس اول بتواند در حین آموزش از ابزارهای سمعی بصری استفاده کند.

 * معلمان با اصول صحیح نوشتن آشنا و دارای خط خوش باشند.

 * برای معلمان در زمینه خط نستعلیق دوره های کارآموزی آموزش ضمن خدمت گذاشته شود تا پس از دیدن دوره های لازم، در کلاس حضور یابند.

 * انگیزه آموزش خط زیبا به دانش آموزان در معلمان تقویت شود.

 * معلمان در مورد خط بچه ها را توبیخ نکنند.

 * معلم با رفتار خود در میان دانش آموزان تبعیض قایل نشود.

 * با رسیدگی انفرادی به نوشته های کودکان ضعیف دلیل بدخطی بررسی و برای برطرف کردن آن تمهیدات لازم اندیشیده شود.

 * علاقه و انگیزه برای صحیح نوشتن و زیبانویسی را در کودکان تقویت کنند.

 * به تفاوت های فردی و نقاط قوت و ضعف دانش آموزان توجه شود.

* مقدار تکالیف با توانایی کودکان تناسب داشته باشد.

 * تکالیف هدفدار باشد و باعث تقویت قوای ذهنی کودک شود.

 * تکالیف به گونه ای باشد تا تمرین و تکرار آنها باعث تثبیت یادگیری شود.

 * تکالیف به صورت مستم    ر مورد رسیدگ  ی معلم قرار گیرد و او از تشویق و تذکر استفاده کند.

 * اهمیت انجام دادن تکالیف نوشتنی برای کودک مشخص باشد.

 * از الفاظ مناسب و زیبا مانند بسیار خوب، عالی، آفرین فرزندم و ... در تأیید نوشته های کودکان استفاده شود.

 * هرگز نباید تکالیف دانش آموزان را خط زد، زیرا انگیزه زیبا نوشتن را در آنها از بین می برد.

 * در نوع تکالیف تنوع وجود داشته باشد تا رغبت انجام دادن آن در دانش آموز ایجاد شود.

 * بعضی اشتباهات دانش آموزان چشم پوشی شود و او مورد راهنمایی قرار گیرد.

 * هدف از نوشتن به صورت خط نستعلیق برای دانش آموزان روشن باشد.

 * دانش آموزان به خط زمینه دفتر و تخته کلاس توجه کنند.

 * دانش آموزان به جهت های حرکت در نوشتن مانند بالابه پایین، راست به چپ و زیر خط دقت کنند.

 * کودک مداد را به طور صحیح در دست بگیرد و برای نوشتن، از ابزار مناسب استفاده کند.

 * با رعایت نظم و پاکیزگی صفحه دفتر خود را کثیف نکند.

 * زیاد درشت و زیاد ریز ننویسد و به یک اندازه نوشتن عادت کند.

 * در آغاز نوشتن از دفاتر خط دار استفاده کند تا بتواند در مراحل بعدی بدون استفاده از خط زمینه مطلب خود را در خطی مستقیم و درست بنویسد.

 * دانش آموزان عادت کنند واژگان را یک سره و یک باره بنویسند و سپس نقطه های حروف هر کلمه را بگذارند.

 * بهتر است تا زمانی که شاگردان به درست نوشتن عادت کنند، تکالیف خود را در کلاس و زیر نظر مستقیم معلم انجام دهند.

 * دانش آموزان نوشتن واژگان دیگر را نیز تمرین کنند و نوشتن کلمات و رونویسی مختص به کتاب نباشد تا درست نوشتن کلمات دیگر را نیز یاد بگیرند.

 * از وضع خانوادگی، مالی، فرهنگی، توانایی ها، حالات روحی روانی،

عاطفی و بهداشتی دانش آموزان اطلاعات کافی در دست باشد، زیرا گاهی انگیزه های بدخطی ناراحتی های روحی  عاطفی و فرهنگی است.

 *  یک رسم الخط یک دست و یکسان به خط ریز نستعلیق یا شبیه آن برای سال اول در نظر گرفته شود.

 * کتب درسی با رسم الخط تلطیف شده خط نستعلیق چاپ شود.

 * نگاه کردن به خط نستعلیق(مشق نظری) تأثیر زیادی در خوش نویسی دارد. بنابر این بهتر است از پایه اول دانش آموز با این خط آشنا شود.

 * به ساعت خوشنویسی اهمیت بیشتری داده شود.

 * از رسم الخط های تحریری برای تقویت مهارت دانش آموزان در نوشتن استفاده شود(مانند تمرین هایی برای پر رنگ کردن کلمات تحریری، کپی کردن از روی آنها جهت تمرین، شبیه سازی به طور مستقیم از طریق نگاه کردن(مشق نظری) و عمل سایه زدن).

 * برای استفاده از خط نستعلیق به صورت مداوم و مستمر تأ کید شود.
 

مرکز یادگیری سایت تبیان- تهیه: مرجان سلیمانیان

تنظیم:نیلوفر یاقوتی

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 148 تاريخ : پنجشنبه 27 خرداد 1395 ساعت: 7:30

این روش در تكوین  شخصیت فردی و اجتماعی فرا گیرندگان سهم  به سزایی دارد . این روش در تقویت و بهبود روابط اجتماعی  شا گردان  یك سیاست اصولی است در این روش ، دانش آموزان بر اساس  علایق خویش ، نقش های مورد نظر را انتخاب م  ی كنند. وبا نظارت معلم و همكاری همكلاسان ، به ایفای نقش می پردازند.
از این طریق ، آموزش قوانین وروابط اجتماعی حاكم بر جامعه بهتر انجام می شود و به یاد گیری موثر و كار آمد می انجامد. زیرا دانش آموزان ضمن شناخت هنجارهای اجتماعی ، به تحلیل آنها می پردازندودر حین ایفای نقش ، نگرش خود را تثبیت می كنند
 و نوعی ارتباط عاطفی و انسانی  با دیگران برقرار می سازند. در این  روش ، مهارت های كلامی آنان نیز تقویت می شود كه خود سبب ساز درك  اطراف است.

امتیازات روش ایفای نقش:

ایجاد شور و شوق و انگیزه درونی در فرا گیران
مشاركت و فعالیت دانش آموزان
كاهش كمرویی و خجالت دانش آموزان
افزایش مهارتهای روانی    حركتی در فرا گیران
كسب نگرش های جدید و قبول ارزش های اجتماعی
تقویت قدرت مدیریت  و سازماندهی

شر كت كنند گان در روش ایفای نقش:

معلم
تعدادی از دانش آموزان در نقش بازیگر اصلی
بقیه دانش آموزان به عنوان تماشا چی


مراحل روش ایفای نقش

مرحله اول : انتخاب موضوع
مرحله دوم : نوشتن نمایشنامه
مرحله سوم : تعیین نقش ها
مرحله چهارم : تهیه امكانات و تجهیزات لازم
مرحله پنجم : آمادگی وتمرین مقدماتی
مرحله ششم :اجرا و دادن نمایش
مرحله هفتم :بحث و بررسی ارزشیابی

مرحله اول :  انتخاب موضوع
دارای اهداف مهم اجتماعی باشد
موضوع كلی مورد علاقه و توافق دانش آموزان باشد
واضح وروشن كردن موضوع
با توانایی های ذهنی و روانی دانش آموزان
موضوع جذاب باشد
واژه های موجود در موضوع تعریف و مشخص شود
- قابل اجرا باشد


مرحله دوم : نوشتن نمایشنامه
نگارش نمایش نامه ، پیكره اصلی روش ایفای نقش است
  تمام فعالیتها به صورت محاوره ای می نویسند.
در یكایك مراحل باید اهداف اصلی گنجانده شود. 
از عاد تهای نا مطلوب و محتوای نامناسب  پر هیز  شود
پیام اصلی درس در این قسمت است
نمایشنامه باید ابتدا و انتها داشته باشد
جملات كوتاه و قابل فهم باشد

عوامل مربوط به دانش اموزان (عوامل موثر در بدخطی)

مرحله سوم  :  تعیین نقش ها
انتخاب نقش ها بر اساس  توانایی و علاقه فراگیران باشد
شناخت شخصیت افراد و ویژگی های رفتاری ، ساختار بدنی اهمیت دارد.
بازیگران را خوب بسنجند .
توانایی های آنان را كشف كنند .و نقش ها را پیشنهاد كنند.
تفسیر نقش های مثبت و منفی ارزش بسیار دارد.


مرحله چهارم : تهیه امكانات
امكانات باید بر اساس  نمایش نامه  تدوین شده  فراهم گردد .
 نحوه استفاده از فضا ، صحنه آرایی مناسب باید برای آنان تشریح شود .
وسایل ساده باشد
تا جایی كه امكان دارد دانش آموزان وسایل را بسازند.

مرحله پنجم: آمادگی و تمرین مقدماتی
حفظ كردن نقش مربوط به خود
اگاه كردن افراد از نقش یكدیگر
شناخت چهره ها و
گریم صورت
شناخت و ساخت وسایل و امكانات
شناخت و تمرین مراحل اجرایی به صورت متوالی


مرحله ششم :  اجرا و دادن نمایش
در این مرحله  گروه بازیگران به ایفای نقش می پردازد
حضور مربی در مقام هدایت كننده و كار گردان است .


مرحله هفتم : بحث و بررسی و ارزشیابی
پس از اتما م مرحله اجرایی
 تماشا گران به صورت گروهی و با هدایت معلم به ارزشیابی و بررسی كلیه مراحل می پردازند
هدف در این مرحله  ، اصلاح و تقویت نكات متبت و رفع نكات منفی نمایش نامه و نقش هاست
اگر آزمونی از محتوا ی این فعالیت برنامه ریزی و اجرا شود مفید است

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان

تنظیم:نیلوفر یاقوتی

اختلال یادگیری 8

در این مقاله، در رابطه با اختلال های یادگیری و روش های درمان آن، جهت استفاده از معلمین مطالبی ارایه گردیده است...

بهبود خواندن و درک مطلب

در این تمرین ها توانایی كودك را در كشف شكل های پنهان می توان تقویت كرد تداخل خطوط و اشكال ممكن است باعث سردر گم شدن كودك شود كه این خود نشانه ای از مشكل كودك در تشخیص شكل از زمینه است .

نقش معلم در جذابیت کلاس

معلمی می تواند جذابیت كلاس را فراهم آورد كه از نظر علمی توانا و مسلط باشد. در واقع اصلی ترین وظیفه آموزشی معلم یاد دادن و آموختن است و معلمی كه از نظر علمی توانا تر باشد، بهتر می تواند این وظیفه را به انجام برساند.

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 134 تاريخ : پنجشنبه 27 خرداد 1395 ساعت: 7:30

یه قهرمان، یه مبارز، یه درجه، یه آدم کولاک، بدون این که به نتیجه فکر کنه تا آخرین نفس و تا آخرین لحظه می جنگه، یه دونده وقتی که تو چند قدمیه خطِ پایانِ به کم کاری هاش فکر نمی کنه به برگشتن و از اول خوب دویدن و مدیریت زمان و انرژیش فکر نمی کنه، وسطِ مسابقه؛ تو حساس ترین لحظه نمی مونه و به این فکر نمی کنه که اگر نرسم و برنده نشم چی می شه؟

کنکور

انگیزش نگاه منتظر همه آدم هایی است که چشم به راه پیروزی هستند، اون وقته که از جون مایه می گذارن، قوتِ قلبشون لبخند مهربونِ پروردگارشونه که یه نگاهش کافیه تا لحظه هاشونو با معجزه عجین کنه. با تمام وجودش پیروزی رو می خواد و با همه قلب و دلش به برد ایمان داره.

تو لحظه هایی که خیلی ها خسته و نا امید می شوند، تو با توکلت، با باور قلبی و ایمانت تا آخرین ثانیه مثل یک قهرمان واقعی به عشق پیروزی بجنگ و هرگز به توانایی ها و رحمانیت خدای بزرگت شک نکن چرا که معبود بی نظیر تو برای موفق شدن تو، همه کائنات را با با گام های تو همسو خواهد کرد.

اگر تو بخواهی؛ اگر با تمام وجودت پیروزی را طلب کنی، زمین و زمانش دست به دست هم می دهند تا تو را به مراد دلت برسانند.

مهم نیست که 12 ماه مونده باشه یا 6 روز یا فقط دو ماه؛ کافیه با همه جسم و روحت رسیدن را باور داشته باشی چرا که خدای تو منتظر خواستن توست. برای اجابت دیدن؛ باید خواستنی ها را در عمل خلاصه کرد.

کنکور

می دانم نگران صفحه های نخوانده از کتاب هایت هستی و روزهایی که به شدت زود می گذرند! شاید هم نگران فراموش کردن مطالب و نکته های گذشته هستی.

نترس. من تمام کائناتم را برای به نظم در آوردن زندگی تو به کار گماشته ام. من تمام نامه ها و یادداشت های کوچکت را که در تکه ایی کاغذ می نویسی راخوانده ام. خیلی وقت ها با خودت قول و قرار گذاشتی و از من کمک خواستی. من همان لحظه خواسته ات را اجابت کردم و به تعبیر قرآنم، گویی آن را در پاشنه در خانه ات قرار دادم، ولی افسوس که تو در را باز نکردی.

در این روزها هرگز نگو که از من خجالت می کشی. حتی اگر مدتی هم به من بی توجه بودی، الان وقت آن فرارسیده که دست هایت را در دستان من بفشاری و حسم کنی. حسم کنی، آن گونه که هستم. خودت را بی دغدغه به من بسپار. با تمام خوانده ها و نخوانده هایت. با تمام داشته ها و نداشته هایت در این دنیای خاکی، مطمئن باش که من بهترین را برای تو رقم خواهم زد ولی از تو می خواهم که تو هم در هر جایگاهی که هستی، حتی اگر تا به حال خواب بودی و درس نخواندی، تلاش کنی.

خدا

فقط مرا ببین و از من پاداش تلاشت را بخواه. من می توانم پاسخ سوال های کنکورت را آن گونه ای که تو بهتر پاسخ می دهی به ذهنت بیاورم. من می توانم در سر جلسه به تو آرامش و یقین و ابتکار دهم. در کار من شک نکن. فقط کافیست که تو تلاش کنی و بعد از آن صدایم کنی تا تو را در آغوش بگیرم و تمام فرشتگانم را مأمور رساندن موفقیت به تو کنم. همین امروز تصمیمت را بگیر.

**فرشتگانم از غروب خورشید تا طلوع صبح فردا به سمت تو می آیند تا پاسخ را از تو بشنوند**

مثل نگه داشتن نخ بادبادک در طوفان، به خاطر وفا به عهدت هم که شده تلاش کن و باخوشحالی بجنگ، فراموش نکن نا امید شیطان است، تو دوست خدایی و تنها خود را درون دل خدا پرتاب کن و تطهیر شو، تسلیم شو و دوباره متولد شو و مقاومت نکن، آن گاه، معجزه را به تماشا بنشین...


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسنده: علیرضا افشار
تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا
تیر آخر برای آخر تیر

هرگز قبول ندارم که در هر شرایطی، در هر کشوری، در هر فرهنگ و با هر سطح امکاناتی حتی لیاقت تلاش کردن برای ترین شدن را هم نداشته باشم. ...

چگونگی مطالعه در ماه رمضان

از آن جایی که ماه مبارک رمضان این روزها یکی از طولانی ترین مدت زمان های روزه داری را برای افراد رقم زده است، پس ساعاتی که شما گرسنه هستید و احساس ضعف دارید بیشتر است.

اصول تست زنی در روزهای باقی مانده

یکی از کارهایی که شما داوطلبان عزیز در روزهای منتهی به آزمون سراسری می بایست انجام دهید، تمرینات تست زنی است. ...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 182 تاريخ : پنجشنبه 27 خرداد 1395 ساعت: 7:30

نور و ویژگی های آن

١) از چشمة نور تا بازتاب نور

الف) در جدول زیر تعدادی جسم منیر (چشمه نور) آمده است. در ردیف اول جدول مشخص کنید که این چشم ههای نور، با تبدیل کدام نوع انرژی، انرژی نورانی تولید م یکنند. در ردیف دوم جدول نیز مشخص کنید که آیا همراه با نور، گرما تولید می شود یا خیر.

ب) شما نیز جدول مشابهی تهیه کنید و چند چشمة نور دیگر را در آن بنویسید و سپس جدول را کامل کنید.

ستارگانلامپ رشته ایشمع  لامپ LEDلامپ مهتابیفشفشهنمایشگر رایانه
انرژی به کار رفته               
آیا گرما هم تولید می شود؟                      

٢) شکل زیر طرح آزمایشی را برای بررسی انتشار نور به خط راست نشان می دهد.

نور و ویژگی های آن

الف) در چه صورت وقتی از پشت مقوای سوم نگاه کنیم نور لامپ دیده م یشود؟
ب) چرا با جابه جا کردن مقوای دوم، نور لامپ را دیگر نمی توان دید؟ نتایج های که از این آزمایش به دست می آورید، بیان کنید.

3 ) دست کم دو مثال بیاورید که نشان دهد نور می تواند به انرژی های دیگری تبدیل شود.

4 )نقشة مفهومی زیر را کامل کنید.

نور و ویژگی های آن

5 ) با رسم پرتوهای نور نشان دهید چگونه شخص قادر به دیدن شمع و مداد است.

نور و ویژگی های آن

6) هر یک از مفاهیم زیر را تعریف کنید و برای هر کدام دست کم دو نمونه ذکر کنید.


جسم کدر:
............................................................................................................................................................................................................................................................
جسم شفاف:
............................................................................................................................................................................................................................................................
جسم نیمه شفاف:

7 ) سایه ابری روی زمین افتاده است. اگر بتوانید اندازه ابر و اندازه سایه آن را برآورد کنید، متوجه می شوید که اندازه ابر


الف) خیلی بزرگ تر از سایه اش است .

 ب) خیلی کوچکتر از سای هاش است .

پ) تقریبا هم اندازه با سایه اش است .

8 ) در طی روز طول سایه یک درخت ......... می شود.

الف) همواره زیاد

 ب) همواره کم

پ) رفته رفته زیاد و سپس کم

 ت) رفته رفته کم و سپس زیاد

9) فرض کنید به دو تپه، که یکی خیلی از دیگری دورتر است نگاه می کنید، کدام یک اندکی تیره تر به نظر می رسد؟


الف) تپه نزدیک

ب) تپه دور

پ) هر دو به یک اندازه تیره به نظر می رسند.

10)با رسم شکل توضیح دهید که بازتاب نور در هر یک از موارد زیر چه تفاوتی با هم دارد.

الف) بازتاب از سطح یک پارچة سفید
............................................................................................................................................................................................................................................................
ب) بازتاب از سطح یک ورقه آلومینیم صاف و براق
..........................................................................................................................

11 ) پرتو تابش، پرتو بازتاب و خط عمود بر یک آینه تخت را برای زاویة تابش 41 درجه رسم کنید و اندازة زاویه بازتاب را مشخص کنید.

............................................................................................................................................................................................................................................................

12) پرتو نوری مطابق شکل به سطح یک آینه تخت تابیده است. خط عمود و پرتو بازتاب را روی شکل رسم کنید و زاویه های تابش و بازتاب را روی آن مشخص کنید.

نور و ویژگی های آن

..........................................................................................................................................

13 ) چرا کلمه آمبولانس را گاهی به صورت زیر در جلوی ماشین های آمبولانس می نویسند؟ آیا درست است که این کلمه را در پشت ماشین نیز به همین صورت بنویسند؟ توضیح دهید.

نور و ویژگی های آن

 ..........................................................................................................................................

14 ) شکل روبه رو تصویر صفحة یک ساعت را در یک آینه تخت
نشان می دهد. ساعت درست چند است؟

نور و ویژگی های آن

 ..........................................................................................................................................

15 ) توضیح دهید رمز این شیری نکاری روی پنجرة فروشگاه چیست؟

نور و ویژگی های آن

 ..........................................................................................................................................

16 ) با استفاده از دو شمع، یک ورقه شیشه ای و یک بشر آب، چگونه می توانید نشان دهید که شمع در داخل آب می سوزد؟

سعی کنید این فعالیت ساده را در کلاس درس، به طور عملی نیز انجام دهید.

نور و ویژگی های آن

..........................................................................................................................................

17 ) در شکل زیر، زاویة تابش نصف زاویة A است. اندازة زاویه بازتاب چند درجه است؟

..........................................................................................................................................

18 ) دندان پزشک برای بررسی وضعیت پشت دندان ها بهتر است از چه نوع آینه ای استفاده کند؟ توضیح دهید.

..........................................................................................................................................

 19 ) جاهای خالی را در عبار ت های زیر با کلمه های مناسب پر کنید.

الف) در آینة کروی، اگر سطح درونی کره صیقلی باشد آن را آینه .................. و اگر سطح برآمدة آن صیقلی باشد ، آن را آینه ................ می نامند.
ب) کانون آین ههای کاو ............... و کانون آینه های کوژ ...............است.
پ) فاصله کانون تا آینه را ................ می نامند.
ت) اگر از نقط های نورانی واقع در کانون آینة کاو، پرتوهایی به آینه بتابد، پرتوهای بازتاب آن به صورت .......... از آینه بازم یتابند.

..........................................................................................................................................

20 ) تصویر در آین ههای کوژ (محدب)..............

الف) همیشه مجازی است.
ب)  همیشه حقیقی است.
پ) در صورتی حقیقی است که فاصلة جسم کمتر ازفاصلة کانونی آینه باشد.
ت) در صورتی حقیقی است که فاصلة جسم بیشتر از فاصلة کانونی آینه باشد.

..........................................................................................................................................

21 ) شکل روبه رو تصویر هواپیمایی را در محافظ آفتاب کلاه خلبان نشان می دهد.
این محافظ مشابه چه نوع آین های رفتار می کند؟ ویژگی های تصویر را بنویسید.

نور و ویژگی های آن

 ..........................................................................................................................................

22 ) عبارت زیر را با نوشتن کلمه های مناسب کامل کنید.

وقتی نور به طور مایل از یک محیط شفاف وارد محیط شفاف دیگری شود، هنگام عبور از سطح جداکننده دو محیط مسیر آن ..............می کند. این پدیده را ........................ می نامند.

..........................................................................................................................................

23 ) عبارت زیر را پس از انتخاب واژة مناسب از میان کلمه های داخل پرانتز کامل کنید.

الف) پرتوهای نور هنگام عبور از هوا به شیشه شکسته می شوند و )از/ به ( خط عمود )نزدیک/ دور(می شوند. علت این پدیده آن است که غلظت یا چگالی هوا از لحاظ نوری (کمتر/ بیشتر) از شیشه است.
ب) در هریک از شک لهای زیر ادامة مسیر تقریبی پرتوهای نور را پس از شکست رسم کنید.

نور و ویژگی های آن

..........................................................................................................................................

24 )چند قطعه شیش های به شک لهای مختلف در اختیارداریم. مطابق شکل روبه رو به کمک یک لیزر مدادی، باریکة نور به این قطعه ها می تابانیم. مسیر تقریبی پرتوهای نور را در هر یک از این قطعه ها کامل کنید.

نور و ویژگی های آن

..........................................................................................................................................

25 )نوع خاصی از منشور به نام منشور قائم الزاویه با زاویة رأس 45 وجود دارد که مطابق شکل زیر قادرند پرتوهای نور را به اندازه 90 یا 180 درجه بچرخانند.

کدام یک از منشورهای الف تا ت، ابزار نوری شکل زیر را با توجه به مسیر نور کامل می کند؟ به نظر شما این دستگاه چه کاربردی می تواند داشته باشد؟ 

نور و ویژگی های آن

نور و ویژگی های آن

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان

تنظیم:نیلوفر یاقوتی

نور و چشم ما

ما می‌توانیم با چشمانمان دنیای پیرامون را بنگریم، اما این سؤال مطرح می شود که نور چگونه در ایجاد این تصاویر نقش دارد. آیا این اجسام از خود نور منتشر می کنند یا تصویر اثر برخورد نور به اجسام و بازتاب آن در چشم ما است؟ در این بخش به ویژگی های نور می پردازیم

باريكه و پرتو نور‏

وقتي نور خورشيد از پنجره‏ هاي يك سالن بزرگ و تاريك وارد مي‏شود مسير نور چگونه است؟ ...

عملکرد آینه

در این طرح درس دانش آموزان چیزهایی راجع ‏به نور، بازتاب و آینه ‏های تخت، مقعر، و محدب می‏ آموزند. دانش‏ آموزان از قاشق‏ برای تشخیص ویژگی های آینه ‏های مقعر و محدب استفاده می‏ کنند...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 572 تاريخ : چهارشنبه 26 خرداد 1395 ساعت: 9:03

پروتاکتینیوم

نقش بیولوژیکی

پروتاکتینیوم هیچگونه نقش بیولوژیکی ندارد.

پیدایش

پروتاکتینیوم در Pitchblende به مقدار حدوداً یک در هر 231Pa قسمت از معادن اورانیت به وجود می آید. معادن زئیر حدودا 3ppm پروتاکتینیوم دارند.

پروتاکتینیوم

ترکیبات

ترکیبات شناخته شده پروتاکتینیوم عبارتند از:

PaF4

PaF5

PaCl4

PaCl5

PaBr4

PaBr5

پروتاکتینیوم

PaI3

PaI4

PaI5

PaO

PaO2

Pa2O5

ایزوتوپ ها

29 ایزوتوپ رادیو اکتیو برای پروتاکتینیوم شناخته شده اند که پایدارترین آن ها Pa231 با نیمه عمر 32760 سال Pa233 با نیمه عمر 26.967 روز و Pa230 با نیمه عمر 17.4 روز می باشند. تمام ایزوتوپ های رادیو اکتیوی دیگر آن نیمه عمر کمتر از 1.6 روز داشته و بیشتر آن ها نیمه عمر کمتر از 1.8 ثانیه می باشد.

حالت Decay اولیه قبل از ایزوتوپ پایدار pa231 Alpha Decay می باشد و حالت اولیه بعد از آن Beta Minus Decay است. محصولات decay اولیه قبل از Pa-231 ایزوتوپ های عنصر Actinium و محصولات اولیه بعد از آن ایزوتوپ های عنصر اورانیوم می باشد.

هشدارها

پروتاکتینیوم به شدت سمی و رادیو اکتیو می باشد و کار کردن با آن درست همانند کار کردن با plutonium مراقبت های زیادی را می طلبد.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پایگاه ملی داده های علوم زمین کشور تنظیم: مریم فروزان کیا

پروتاکتینیوم(1)

پروتاکتینیوم یکی از عناصر شیمیایی جدول تناوبی بوده که نماد آن Pa و عدد اتمی آن 91 می باشد. ...

توریم(2)

توریم در بیشتر سنگ ها و خاک ها در مقادیر بسیار کم وجود دارد و فراوانی آن سه برابر اورانیوم بوده و تقریباً به اندازه سرب متداول است. ...

عناصر جدول تناوبی

در این آموزش تعاملی دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی به خوبی با عناصر شیمیایی جدول تناوبی و مشخصات آن به صورت اجمالی آشنا خواهند شد. ...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 205 تاريخ : چهارشنبه 26 خرداد 1395 ساعت: 9:03

موفقیت

برزخ !! قبول دارم!
قبول دارم شاید هیچگاه نتوانم در دنیا بهترین شوم
نه ثروتمندترین، نه موفق ترین، نه معروف ترین و نه هیچترین دیگری شاید هرگز نشود.
به هزار و یک دلیل منطقی و غیر منطقی کافی نبودن هوش، تلاش و خلاقیت و تفاوت اجتماعی و فرهنگی و نگاه به پیشرفت در یک کشور جهان سومی نسبت به کشورهای پیشرفته و تراز اول.

اما هرگز قبول ندارم که در هر شرایطی، در هر کشوری، در هر فرهنگ و با هر سطح امکاناتی حتی لیاقت تلاش کردن برای ترین شدن را هم نداشته باشم!

اصلا چه فرقی می کند رسیدن یا نرسیدن، یافتن یا نیافتن وقتی که تا آخرین نفس در حال تلاش کردنی ؟؟؟

ریسک کردن همیشه خطر دارد ولی یکنواخت شدن مرگ آور است

  • مرگ یک ایده
  • مرگ اشتیاق به رسیدن
  • مرگ هدف
  • مرگ پیشرفت
موفقیت

حال مگر می شود نام اینگونه بودن را زندگی گذاشت؟ یکنواختی فرقش با مرگ چیست؟ آری قبول دارم شایدها نشود، ولی یقینا باور دارم که پیگیر شایدها باشم و نه درگیر بایدها.

بچه تر که بودیم جسارتمان خیلی بیشتر بود؛ بدون ترس از نوزیدن باد، بادبادک درست می کردیم؛ بدون ترس از ترکیدن بادکنک تا جایی که نفس داشتیم بادش می کردیم؛ مدرسه رفتن تنهایی و مستقل رد شدن از خیابان بزرگترین نشانه استقلالمان بود؛

فوقش مگر چند سال دیگر این شور و حال و انگیزه را داریم که درس بخوانیم؟ مگر تا چند سال دیگر می شود روی توان جسمی و ذهنی آدم ها شش دنگ حساب باز کرد و تا قبل از این که رو به زوال نرفته کاری کرد؟

مگر تا چند سالگی فرصت سازندگی هست؟؟
امروز تو می گذرد به سادگی، امروز فردای دیروز توست و تو همان آدم همیشگی.
باور کن زندگی همین امروز است. تا قبل از این که فرصت ها همچون ابر بگذرند، بار سنگین گذشته های بد را همین جا زمین بگذار، رها کن و سبک بال پرواز کن.
مهر تجربه به پای همه اشتباهاتت بزن و یک بار برای همیشه به خودت بگو: من خودم را بخشیدم ٜ

موفقیت

خدایا
داده هایت، نداده هایت و گرفته هایت را شکر می گویم؛ چون داده هایت نعمت، نداده هایت حکمت و گرفته هایت امتحان است. پس مثل همیشه به اضافه خدا بودن یعنی منهای تمام مشکلات و تبدیل مشکلات به شکلات.

از الان با ظرفیت باش و بازم جا نزن!

شاید آخرین آزمون سنجش برای شما درصدهای ایده آلی به همراه نداشته باشد ولی حداقلش می شود از این زاویه به آن نگاه کرد که در فاصله چند هفته ای تا کنکور 95 می تواند کلی از اشکالات و نقاط ضعف شما را به شما گوشزد کند و اگر فقط روی نصف آن ها را هم سرمایه گذاری کنی و تبدیلشان کنی به نقطه قوت، ارتقا رتبه چشم گیری خواهی داشت؛ اما از یک طرف می شود زد زیر کاسه کوزه همه چیز و این تخمین رتبه را تعمیم داد به ده نقطه ضعف دیگر از گذشته و مهر تایید به نتیجه کنکور امسال و این چند روز پایانی تا کنکور را هم بی خیال شد.

موفقیت

یاد دل پدر و مادرت و نگاه منتظرشان بیفت که هیچی جز موفقیتت خوشحالشان نمی کند، یاد آینده زیبایت باش که فقط در کنار هدفت کامل می شود. یاد قولی باش که به خودت داده بودی. با تمام وجودت که بی تاب رسیدن به این خواسته بزرگ است، که تا به آن نرسی آرام نمی گیرد.

پس برو ... برو با تمام قوا، با تمام نیرو و عظمتی مثال زدنی، برو با شوق و با تمام وجودت به نبرد ترس هایت...

ادامه دارد ...


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسنده: علیرضا افشار

تنظیم: مریم فروزان کیا

چگونگی مطالعه در ماه رمضان

از آن جایی که ماه مبارک رمضان این روزها یکی از طولانی ترین مدت زمان های روزه داری را برای افراد رقم زده است، پس ساعاتی که شما گرسنه هستید و احساس ضعف دارید بیشتر است.

چگونه تست زمان دار بزنید؟

از سه هفته مانده به روز کنکور، تست زنی زمان دار را شروع کنید؛ حتی از همین الان نیز می توانید در یک روز از هفته، مثلاً جمعه ها، به تست زنی زمان دار بپردازید ...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 168 تاريخ : چهارشنبه 26 خرداد 1395 ساعت: 9:03

فتوکاتالیست (photocatalyst)

به کاتالیزورهایی ( کاتالیزور، کاتالیست یا کاتالیزگر (به انگلیسی: Catalyst) ماده ای است که اگر به مخلوط واکنشی افزوده شود، سرعت رسیدن ماده به حالت تعادل در سیستم را، بدون آنکه خود دستخوش تغییر شیمیایی پایدار شود، تغییر می دهد و معمولاً آن را افزایش می دهد.) گفته می شود که در حضور نور فعال می شوند.

فتوکاتالیست ها معمولاً اکسیدهای جامد نیمه رسانا هستند که با جذب فتون ها یک جفت الکترون-حفره در آنها ایجاد می شود. این الکترون-حفره می توانند با مولکول های موجود در سطح ذرات واکنش دهند.
از فتوکاتالیست ها در تصفیه آب، تصفیه آلاینده ها از هوا، شیشه های خودتمیزشونده، تجزیهٔ مولکول های آلی و ... استفاده می شود.

فتو کاتالیست ها مواد(نانوذرات) پاک کننده محیطی هستند ،هنگامی که نورخورشید و یا فلورسانس به آنها برخورد می کند  ازروی سطوح آلودگی ها را بر می دارند و می توانند ترکیبات آلی مثل باسیل ها و بو ها را از بین ببرند.  فرایند فتو کاتالیستی از اصول زیر پیروی می کنند.

اصول فرایندفتو کاتالیستی:

1. در معرض اشعه ماورای بنفش UV  در زمانی که نور اشعه UV به فتو کاتالیست بر خورد می کند ، الکترون به سطح بالا می آید.در این زمان حفره ای که الکترون از آن بیرون جهیده بود حفره مثبت نامیده می شود

 2.ظهور رادیکال های OHحفره مثبت دارای قدرت اکسیداسیون بالایی است و الکترون را از-OH (یون هیدروکسید )در آب می گیرد.در این زمان- OH،که الکترونش گرفته شده تبدیل به OH رادیکالی می شود که تا حد زیادی ناپایدار است.

3.تخریب ترکیبات آلی OH رادیکالی ،طی یک  اکسیداسیون قوی  الکترون را از نزدیک ترین ترکیب آلی همسایه دریافت می کند تا به پایداری بیشتری برسد.با این روش ترکیبات آلی با از دست دادن الکترون ودر نهایت تبدیل شدن به دی اکسید کربن و آب تخریب می شود و به اتمسفر بر می گردد.   

خواص فتوکاتالیست :

- خودتمیز شوندگی
- ضد باکتری
- تصفیه هوا
- ضد ماورا بنفش 

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: مرجان سلیمانیان

متالوژی چیست؟

علم کار با فلزات یا متالورژی (به انگلیسی: Metallurgy) شاخه ای از علم مواد است که به شناخت و استخراج فلزات و فناوری های کار با فلزات می پردازد. ...

مس(1)

مس یکی از عناصر جدول تناوبی است که نشان آن Cu و عدد اتمی آن 29 می باشد. ...

دارمستاتیم

دارمستاتیم ( نام سابق آن Ununnilium) عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی دارای نشان Ds و عدد اتمی 110 می باشد. ...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 216 تاريخ : سه شنبه 25 خرداد 1395 ساعت: 11:14

هر چه به زمان برگزاری آزمون سراسری، نزدیک تر می شویم، برنامه ای که داوطلبان برای ادامه مطالعه در نظر می گیرند، بسیار مهم تر و سرنوشت سازتر می شود. هر داوطلب، بسته به وضعیت خود و شرایطی که در دروس مختلف دارد، برنامه مشخصی برای خود تدوین می کند که با سایر داوطلبان متفاوت است.

نکته ای که این روزها، سؤال برخی از داوطلبان است، این است که جای دروس عمومی در این برنامه کجاست. این سؤال، بسیار مهم است؛ زیرا دروس عمومی، نقش بسیار سرنوشت سازی در رتبه و تراز داوطلبان دارد؛ البته نکته دیگری که به اهمیت این موضوع می افزاید این است که گروهی از شما داوطلبان عزیز، به اهمیت و جایگاه این دروس به درستی پی نبرده و همچنان، دروس عمومی را در حاشیه دروس اختصاصی و به منزله حیاط خلوت مطالعه خود تصور می کنید.

کنکور

کافی است برای اطمینان از اهمیت دروس عمومی در کنکور به درصدهای رتبه های داوطلبانی دقت کنید که دروس اختصاصی را تقریباً شبیه هم پاسخ داده اند؛ اما برخی از آن ها درصد دروس عمومی را فقط چند درصد، دقت کنید فقط چند درصد، بیشتر زده اند و با پاسخ صحیح به همین چند سؤال بیشتر، رتبه بهتری کسب کرده اند. نکته مهم دیگر، آن است که با اینکه دروس عمومی بر رتبه شما داوطلبان تاثیر خوبی می گذارد، اما به لحاظ مطالعه و یادگیری، راحت تر است و برای بسیاری از داوطلبان، مطالعه دروس عمومی در مقایسه با دروس اختصاصی وقت کمی می گیرد؛ پس این هم، یکی از مزیت ها و حسن های دیگر مطالعه دروس عمومی است.

حالا که به اهمیت دروس عمومی در کنکور پی برده اید و با توجه به اینکه گروهی از داوطلبان، مطالعه جدی خود را در دروس عمومی از عید یا بعد از تعطیلات نوروز شروع می کنند، در این مقاله می خواهیم با شما درباره چگونگی مطالعه این دروس در میان داوطلبان مختلف صحبت کنیم.

بحث مهمی که در میان دانش آموزان درباره دروس عمومی وجود دارد این است که آن ها باید چه زمانی، این درس ها را مطالعه کنند. دو دیدگاه در این باره وجود دارد: یک دیدگاه، دیدگاه داوطلبانی است که با توجه به اهمیت و میزان سختی و آسانی دروس عمومی برای هر یک از این دروس، وقت خاصی را در نظر می گیرند. دیدگاه دیگر، این است که درس های عمومی، چون درس های خیلی ساده ای هستند، پس می توان درصد خیلی بالایی را در آن ها کسب کرد و از طرف دیگر در وقت کم می توان آن ها را مطالعه کرد؛ اما آن چیزی که تجربه نشان داده است این است که در سال های اخیر، معمولاً دانش آموزانی که نمره های خوبی می آورند، به درس های عمومی، نه به اندازه یا مساوی با درس های اختصاصی، بلکه متناسب با درس های اختصاصی بها می دهند و برای آن وقت می گذارند.

کنکور

حالا که شما داوطلبان عزیز به اهمیت دروس عمومی در کنکور پی بردید، لازم است که راه کارهایی را برای مطالعه این دروس در روزهای باقی مانده تا زمان برگزاری آزمون سراسری به کار ببرید. عموماً داوطلبان عزیز در مطالعه یا مطالعه نکردن دروس عمومی به سه گروه تقسیم می شوند:

  • گروه اول

اعضای این گروه کسانی هستند که دروس عمومی را قبل از عید و متناسب با دروس اختصاصی از مدتی قبل، طبق برنامه مطالعه کرده اند. این گروه از داوطلبان عزیز باید مثل قبل و طبق یک برنامه حساب شده، به خوبی کار مطالعه دروس خود را پیش ببرند. به خاطر داشته باشید که بعد از عید(روزهایی که در آن به سر می بریم)، شما می توانید از سیستم چهل به شصت یا سی به هفتاد استفاده کنید؛ یعنی، چهل یا سی درصد از وقت خود را به دروس عمومی و شصت یا هفتاد درصد از وقت خود را به دروس عمومی اختصاص دهید؛ البته، چون شما عزیزان، کار مطالعه خود را از ماه ها قبل و طبق برنامه انجام داده اید، در این ماه های باقی مانده و با توجه به نقاط قوت و ضعف خود، می توانید این زمان بندی را تغییر دهید و آن را به نفع دروس عمومی یا اختصاصی کم و زیاد کنید.
 
نکته دیگری که حتماً باید به آن توجه کنید این است که تمام مراحل مطالعه ای را که برای دروس اختصاصی در دوره جمع بندی و تست زنی در نظر گرفته اید، باید برای دروس عمومی نیز لحاظ کنید؛ یعنی دروس عمومی را هم مرور کنید (توجه کنید که چون دروس عمومی، فرّارتر هستند این مرورها می تواند تاثیر زیادی بر یادگیری بهتر و کامل تر شما داشته باشد)؛ به علاوه، در تست زنی نیز حتماً سعی کنید که از تست های عمومی رشته های دیگر نیز بهره ببرید. انجام این کار باعث می شود تا سطح تمرین و یادگیری شما بیشتر شده و با همه نوع تست، بیشتر و بهتر آشنا شوید.

 ادامه دارد...


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پیک سنجش
تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا
اصول تست زنی در کنکور

وقتی روی یک تست انرژی گذاشتید و برای یافتن جواب آن فکر کردید و نهایتاً به دو گزینه تردیدی رسیدید، با خود نگویید که بعداً اگر به سراغ آن بیایید شاید راه بهتری به ذهنتان برسد ...

روش مطالعه درس های حفظی

روش مطالعه pqrst روشى امتحان شده و مفید براى مطالعه درس هاى حفظی می باشد. این روش شامل پنج مرحله است که در ادامه به معرفى تک تک آن ها مى پردازیم ...

استرس کنکور

از آنجایی که این هفته های باقی مانده تا زمان برگزاری آزمون سراسری، بسیار مهم است و نقش بسیار زیادی در نتیجه گیری داوطلبان دارد، در این مقاله سعی می کنیم تا شما را با روش های مقابله با استرس کنکور آشنا کنیم. ...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 150 تاريخ : سه شنبه 25 خرداد 1395 ساعت: 11:14

يک شيوه علمي براي تمرکز بيشتر


درباره تمرکز زیاد گفته ایم و شما هم زیاد خوانده و شنیده اید. اما مگر غیر از این است که یک مشکل بزرگ بیشتر داوطلبان، عدم تمرکز لازم هنگام مطالعه یا تست زدن است؟ به تجربه می دانید که برای یک مطالعه دقیق و عمیق نیاز به حذف عوامل بازدارنده و مزاحم اطرافتان دارید تا بتوانید فکرتان را روی مطلبی که می خوانید، متمرکز سازید. در واقع حتماً کوچک ترین موارد هم  می توانند سبب برهم زدن افکار شما شوند.

 برای مثال، با به گوش رسیدن صدای تلویزیون، ممکن است که همه چیز دور سرتان بچرخد و خاطرات و افکار درهم و برهمی به ذهنتان هجوم بیاورد یا سبب برانگیختن هیجانات شما شود. هیجاناتی که می توانند سبب به روز افکاری دیگر گردند و این جریان همین طور ادامه یابد. لازم است یا بگیرید که به انحراف افکارتان توجه داشته باشید. به خصوص وقتی که آن ها در جهت منفی هستند به محض این که چنین اتفاقی افتاد به خودتان بگویید: (ایست) و توجهتان را به کاری که در دست دارید، برگردانید.


این شیوه کاملاً عملی و به کار گیری آن ضروری است. زیرا غیر ممکن است که شما بتوانید دو فکر را به طور هم زمان در سر داشته باشید. لغت (ایست)، حرکت قطار مزاحم و آشفته کننده فکر را مختل می کند.

يک شيوه علمي براي تمرکز بيشتر

می توانید برای تأثیر بهتر، یک کش لاستیکی دور مچ خود ببندید و هر وقت که لازم شد به کلمه ایست فکر کنید، آن را ملایم بکشید و رها سازید. اگر فوراً به نتایج مطلوب دست پیدا نکردید، نگران نشوید. زیرا ممکن است که این امر نیازمند تلاش مکرر باشد. اما مطمئن باشید که پس از مدتی حتما موفق می شوید. 

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان

تنظیم: نیلوفر یاقوتی

رمضان، ماهی پر از برکت برای کنکوری ها

رمضان، ماهی پر از برکت برای کنکوری ها

مراحلی که هر خط تا به امروز پیموده

مراحلی که هر خط تا به امروز پیموده

تغییر زمان برگزای آزمون فراگیر دانشگاه پیام نور

تغییر زمان برگزای آزمون فراگیر دانشگاه پیام نور

کنکوری موفق(قسمت دوم)

کنکوری موفق(قسمت دوم)

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 139 تاريخ : سه شنبه 25 خرداد 1395 ساعت: 11:14

پرهیز از راه حل های طولانی

معمولاً در دروس فیزیک و شیمی و ریاضی، که سؤالات کنکور به صورت مسأله است، جواب ها نیاز به راه حل های طولانی ندارند و عمدتاً یک یا دو نکته خاص مورد نظر طراح هستند؛ بنابراین، هنگام حل این تست ها، اگر دیدید که به محاسبات طولانی و استفاده از فرمول های زیاد نیاز است، بلافاصله متوجه شوید که از نکته مورد نظر طراح دور افتاده یا در جایی اشتباه کرده اید. در بسیاری از موارد نیز شکل کشیدن یا عدد گذاری در سؤالات ریاضی در رسیدن به جواب صحیح کمک زیادی می کند؛ پس این نکات را نیز به خاطر بسپرید و طبق آن به تمرینات تست زنی ادامه دهید.

کنکور

نکته دیگری که در اینجا می توان گفت، این است که بسیاری از دوستان، وقتی به سؤال دشواری برخورد می کنند، از این که می توانند آن را به طور کامل حل کنند، خوشحال می شوند. آن ها بعد از فرمول نویسی و جای گذاری اعداد، به اندازه کافی به محاسبات و عملیات اهمیت نمی دهند و وقتی به جواب نزدیک می شوند، خوشحال از رسیدن به جواب نهایی، بعضی از محاسبات ساده را دست کم می گیرند و با یک لحظه غفلت، در پیدا کردن جواب نهایی اشتباه می کنند. یادتان باشد که در تست، پیدا کردن راه حل کافی نیست؛ بلکه رسیدن به جواب آخر است که مهم است.

موکول نکردن جواب به بعد

وقتی روی یک تست انرژی گذاشتید و برای یافتن جواب آن فکر کردید و نهایتاً به دو گزینه تردیدی رسیدید، با خود نگویید که بعداً اگر به سراغ آن بیایید شاید راه بهتری به ذهنتان برسد؛ بلافاصله جواب را همان موقع انتخاب کرده و به احساس اولیه خود در مورد جواب عمل کنید. رد شدن از تست و بازگشت دوباره به آن، مستلزم صرف وقت اضافی و بررسی دوباره تست است؛ بدون اینکه اطلاعات اضافه تری به شما بدهد یا شک شما را برطرف سازد.

کنکور

تکنیکی تست بزنید

سعی کنید که به تکنیک های شناسایی گزینه های متضاد و مشابه و نیز تکنیک های شناسایی گزینه های انحرافی مسلّط باشید. در عین حال باید سعی کنید که به جای صرف وقت برای علامت زنی بی هدف گزینه ها فقط بر مبنای احتمال و حدس، ابتدا به صورت یورشی و تهاجمی به شکار گزینه های ساده در کل سؤالات بروید و این شکارهای پر ارزش و در عین حال ساده و سهل الوصول را بی جهت از دست ندهید.

بعد از این که به سؤالات ساده جواب دادید، دیگر سؤالات را با علامت های ضرب در، به علاوه و منفی علامت گذاری کرده و در دور بعدی، روی برخی از سؤالات بیشتر فکر کرده و از بعضی از آن ها بگذرید. این کار باعث می شود تا زمان شما به آسانی از بین نرود.

بعضی اوقات از شما خواسته می شود که درستی یک جواب را در چهار فرمول داده شده، بررسی کنید. یکی از تکنیک های تست زنی این است که به جای حل کامل محاسبه جواب، جواب های داده شده را در فرمول قرار دهید و ببینید که آیا تساوی داده شده برقرار می شود یا خیر.

کنکور

امان از بی دقتی

یکی از مشکلات بسیار شایعی که داوطلبان در تست زنی دچار آن می شوند بی دقتی است. بی دقتی، یک مشکل مهارتی است و با کمی تمرین می توانید آن را برطرف کنید. بهتر است که موارد مربوط به بی دقتی خود را در دوره تست زنی تمرینی یادداشت کرده و با تمرین در رفع آن تا زمان برگزاری کنکور تلاش کنید. از جمله شایع ترین بی دقتی ها می توان به تمرکز نداشتن، نخواندن تمام گزینه ها، اشتباه در محاسبات ساده مانند ضرب و تقسیم، انتخاب گزینه غلط به جای جواب (مثلاً زمانی که پاسخ سؤال عدد 3 باشد، به جای انتخاب گزینه 2 که جواب 3 دارد، گزینه 3 انتخاب می شود)، تطبیق ندادن شماره پرسشنامه با دفترچه سؤالات و ... اشاره کرد.

هیچ وقت دیر نیست

اگر فقط یک روز به آزمون سراسری باقی مانده است، هرگز نگویید که مطالعه دیگر بی فایده است و شما شانسی برای قبولی در این آزمون ندارید. در حقیقت، باید زمان ارائه شده در کنکور بسیار کمتر از زمان لازم برای پاسخگویی به همه سؤالات باشد و سختی و مشکل بودن برخی از سؤالات، بسیار بیشتر از حدی باشد که بتوان همه آن ها را در مدت تعیین شده جواب داد. در این حالت، دیگر استفاده از واژه بی فایده، برای مطالعه بی معناست؛ زیرا حتی یک نیم نگاه به یک صفحه کتاب می تواند در رساندن شما به جواب یک تست، تعیین کننده باشد.

کنکور

اعتماد به نفستان را تقویت کنید

میزان اعتماد به نفس می تواند بر درصد پاسخ دهی به تست های کنکور نیز مؤثر باشد. افرادی که از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند احتمال بیشتری دارد تا به تست هایی که در جواب آن ها دچار شک هستند بیشتر پاسخ درست دهند؛ از طرف دیگر، افراد دارای اعتماد به نفس پایین، احتمال بیشتری دارد که در هنگام مرور پاسخ ها به درستی آن ها شک کنند و این پاسخ ها را عوض کنند؛ پس سعی کنید که بدون استرس و اضطراب و با تکرار این موضوع که تلاش خود را کرده و می توانید از همه آنچه که قبلاً مطالعه کرده اید بهره ببرید، به مطالعه تست ها و جواب دادن به آن ها بپردازید.

این مهارت را نیز باید از همین الان تمرین کنید تا اگر در جلسه آزمون مساله ای باعث اتلاف وقت شما شد یا هر مشکل دیگری پیش آمد، شما بدون اینکه دچار استرس شوید به آزمون خود ادامه دهید. برای این که اعتماد به نفستان را بالا ببرید، خودتان را تصور کنید که در جلسه امتحان هستید و همه سؤالات برای شما آسان است و یا این که با سؤالات سختی مواجه شده اید و در حالی که دیگر داوطلبان نمی توانند به آن ها پاسخ بگویند، شما به راحتی به آن سؤالات جواب می دهید.


مرکز یادگیری سایت تبیان

منبع: پیک سنجش تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا

اصول تست زنی در کنکور

اگر نمره اولین دسته از تست های دروسی که قبلاً مطالعه کرده ایم کمتر از چهل درصد باشد، تست زدن را متوقف می کنیم. ...

اصول تست زنی در روزهای باقی مانده

یکی از کارهایی که شما داوطلبان عزیز در روزهای منتهی به آزمون سراسری می بایست انجام دهید، تمرینات تست زنی است. ...

چگونه تست زمان دار بزنید؟

از سه هفته مانده به روز کنکور، تست زنی زمان دار را شروع کنید؛ حتی از همین الان نیز می توانید در یک روز از هفته، مثلاً جمعه ها، به تست زنی زمان دار بپردازید ...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 148 تاريخ : دوشنبه 24 خرداد 1395 ساعت: 7:10

مراحلی که هر خط تا به امروز پیموده

1- خط تصویری
2- خط هجایی
3- خط الفبایی

از مطالعاتی که درباره نوشتن به عمل آمده روشن شده است که رشد و تکامل این مهارت از شیوه ی خاصی تبعیت می کند و در هر سن قابلیت ومهارت کودک به پایه و مرحله ای می رسد کودک خردسال تا یک سالگی کاغذ و اشیای دیگر را با مداد خط خطی می کند در هجده ماهگی می کوشد خط های نامنظمی بکشد درسه سالگی شکل هایی می کشد که کمی به حروف شباهت دارند اما معمولا پیش از شش سالگی بدن از نظر زیست شناسی برای نوشتن امادگی کامل ندارد.

تا این هنگام اعصاب و عضلات انگشتان دست و مچ و بازو آن قدر تکامل نیافته آن که بتوان هماهنگی لازم میان آن ها برقرار کرد البته دراین مهارت نیز نباید تفاوت های فردی را نادیده گرفت یعنی ممکن است بعضی از کودکان زودتراز این سن بتوانند بنویسند.

مطالعات روانشناسی نشان می دهد که مهارت های لازم در نوشتن تا سن دوازده سالگی تکمیل می شود و پیشرفت این مهارت بعد از این سن کم است به طور کلی مهارت های اساسی تا سن دوازده یا سیزده سالگی به قدر کافی کسب می شود و همین مقدار برای ورود به طبقه ی متوسط تا آخر حیات کافی به نظر می رسد.

نوشتن جزئی از مهارت های حرکتی است یادگیری مهارت های حرکتی به یادگیرنده امکان می دهد تا حرکت ها و فعالیت های خود را هماهنگ سازد بررسی ها نشان می دهد خوش خطی یا داشتن خط خوب یکی از کلیدهای موفقیت تحصیلی دانش آموزان به شمار میرود چرا که نوشتن یکی از ابزار های دائمی و مهم دانش آموزان برای تکمیل فرایند یاددهی، یادگیری است هرچند که خط بهترین دانش اموز ما هرگز به طور کمال رشد نمی کند اما مشکلات بعضی از دانش اموزان خیلی شدید تر است و خط بعضی ها ناخوانا است و علاوه بر ان در نوشتن نیز کند می باشند.

خط خوب یکی از مهارت هایی است که باید از سن کم یعنی از دوره ی آمادگی به دانش آموزان آموخته شود در غیر این صورت بخشی از فرایند یاددهی، یادگیری دچار نقص خواهد شد. آموزش وپرورش باید از خرد سالی شروع شود زیرا در این مرحله اگر اموزش صورت گیرد پایدار تر خواهد بود.

از این رو درک صحیح مکانیسم ها و عواملی که می توانند باعث مشکلات دست خط شوند ضروری به نظر می رسد در بسیاری موارد دیدیه شده که مشکلات خوانایی دست خط بدون مداخلات در مانی بر طرف نمی گردد.

شرایط موثر بر بدخطی دانش آموزان:

گانیه معتقد است که برای یادگیری دو دسته شرایط وجود دارد: شرایط درونی یادگیری و شرایط بیرونی یادگیری. البته در بررسی علل بدخطی و بد آموزی خطی دانش آموزان دوره ابتدایی علاوه بر عوامل آموزشی و تربیتی و در حقیقت، کار معلم، که جزء شرایط بیرونی هستند باید شرایط درونی که مربوط به شرایط روانی کودکان می باشند نیز مورد توجه قرار گیرند چه بسا بدخطی دانش آموزان به دلیل حالات عاطفی نامطلوب و نداشتن هدف و انگیزه برای زیبا نویسی و یا ضایعات استخوانی و یا نداشتن آمادگی روحی روانی و محیط نامناسب و فقر آموزش همچنین تمرینات غلط و فقدان رسیدگی باشد برای ارائه ی راهکار های مناسب عوامل به طور کلی به سه گروه عمده تقسیم بندی می شود.


1- عوامل مربوط به خانواده (عوامل موثر در بدخطی)
2- عوامل مربوط به معلمان(عوامل موثر در بدخطی)
3- عوامل مربوط به دانش اموزان (عوامل موثر در بدخطی)

مرکز یادگیری سایت تبیان- تهیه: مرجان سلیمانیان

تنظیم:نیلوفر یاقوتی

 11 نکته جهت بهبود مهارت خواندن و درک مطلب

مانند هر مهارت دریافتی دیگر، برای پیشرفت در خواندن هیچ راهی جز خواندن بیشتر وجود ندارد. ...

مشق نوشتن

نوشتن از کجا آغاز شد و چه توانایی هایی برای آن لازم است؟

خط

علت بدخطی دانش آموزان چیست و...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 130 تاريخ : دوشنبه 24 خرداد 1395 ساعت: 7:10

پروتاکتینیوم

پروتاکتینیوم یکی از عناصر شیمیایی جدول تناوبی بوده که نماد آن Pa و عدد اتمی آن 91 می باشد.

خصوصیات قابل توجه

پروتاکتینیوم یک فلز نقره ای رنگ می باشد که از گروه آستینیدها بوده و یک درخشندگی براقی را در هوا از خود به جا می گذارد. این عنصر در دمای زیر 1.4k به شدت رسانای جریان الکتریسیته می باشد.

پروتاکتینیوم

کاربردها

به علت خاصیت رادیواکتیوی و سمی بودن و کمیابی این عنصر به غیر از تحقیقات علمی استفاده چندانی از این عنصر نمی شود.

تاریخچه

پروتاکتینیوم برای اولین بار در سال 1913 زمانی که Kasimir Fajans و O.H. Goong به هنگام تحقیقات خود در تجزیه U238 به ایزوتوپ pa234 که نیمه عمر بسیار پایین 1.17 ثانیه داشت مواجه شدند شناخته شد. آن ها به این عنصر جدید نام برویوم را دادند این عنصر در سال 1918 هنگامی که دو گروه از دانشمندان Otto Hahn و Lise Meitner ازآلمان و Fredrick Soddy و John Cranston ازبریتانیای کبیر به طور جداگانه آن را کشف کردند به پروتاآکتینیوم تبدیل شد و در سال 1949 به پروتاکتینیوم تغییر یافت.

در سال 1927 Aristid V. Grosse توانست دو میلیگرم Pa2o5 به دست آورد. وی در سال 1934 برای اولین بار توانست پروتاکتینیوم را از 0.1 میلی گرم Pa2O5 جدا کند او این عمل را از تبدیل اکسید به یک ید و سپس شکافتن آن در خلاء توسط عمل گرما دهی الکترونیکی انجام داد.

پروتاکتینیوم

در سال 1961 سازمان انرژی اتمی بریتانیای کبیر توانست 125 گرم پروتاکتینوم خالص تولید کند. این عمل با پردازش 60 تن مواد زائد در 12 مرحله انجام شد و هزینه ای معادل 500000 دلار را در بر داشت. سالیان سال این تنها منبع پروتاکتینیوم جهان به شمار می رفت. اخیراً گزارش شده است که هر گرم از این فلز به مبلغی معادل 2800 دلار به آزمایشگاه ها فروخته شده است.

ادامه دارد...


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پایگاه ملی داده های علوم زمین کشور
تنظیم: مریم فروزان کیا
توریم(2)

توریم در بیشتر سنگ ها و خاک ها در مقادیر بسیار کم وجود دارد و فراوانی آن سه برابر اورانیوم بوده و تقریباً به اندازه سرب متداول است. ...

عناصر جدول تناوبی

در این آموزش تعاملی دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی به خوبی با عناصر شیمیایی جدول تناوبی و مشخصات آن به صورت اجمالی آشنا خواهند شد. ...

جدول تناوبی عناصر

جدول تناوبی عنصرهای شیمیایی، نمایش جدولی عنصرهای شیمیایی بر پایهٔ عدد اتمی، آرایش الکترونی و ویژگی های شیمیایی آن ها است. ...

مرکز یادگیری...
ما را در سایت مرکز یادگیری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی yadgiri بازدید : 179 تاريخ : دوشنبه 24 خرداد 1395 ساعت: 7:10